Hiinlased on kohal!
06.09.2007

Hiina autode tulek (sh ka Eestisse) on reaalsus ja ehkki täna võib igasugustele Landwindidele, Great Wallidele, Laibaodele ja Changfengidele veel ülalt alla vaadata, on vaid aja küsimus, mil need (ja kümned teisedki) marginimed ka meie automüügi edetabelitesse ilmuvad.

Hiina autosid ei võeta Euroopas (rääkimata Eestist) veel kuigi tõsiselt. 1,5 aastat tagasi Premium Motorsi vahendusel ka siiakanti jõudnud maastikuautole Landwind (vt TM 5/2006) tõmmati suuresti õigustatult “vesi peale”. Tookord oli tegu siiski oma olemuselt poolteist aastakümmet vana sõidukiga, mida sisuliselt võimatu tänapäeva karmide normatiividega vastavusse saada. Mõned kuud tagasi teatas plaanidest oma mudelivalikut Brilliance’i nime kandvate Hiina sõiduautodega rikastada seni peamiselt BMWde alalt tuntud United Motors – seegi avaldus andis lõuapoolikutele ohtralt kõneainet (seda enam, et kõnealune Brilliance oli just enne teate avaldamist Euroopa turvatestides korraliku “sauna” saanud).
Nii et neid nüansse arvestades poleks nagu mõtetki Hiina autodest välja teha? Eks teerajaja roll ole ikka tänamatu, kuid on selge, et kui Hiina autosid poleks Eestisse toonud Premium Motors või nüüd United Motors, teeks seda varem või hiljem keegi teine. Hiina autodest ei saa täna enam mööda vaadata, seda enam, et ka autode kvaliteedi osas liiguvad hiinlased edasi lausa seitsmepenikoormasaabastega.
Veel mõned aastad tagasi vaadati Hiina autosid Euroopas kui kurioosumeid, siis kvalifitseerusid nad eksootikaks ja täna on tegu reaalsusega. Euroopa Liit on suutnud Hiina autotööstureid tänu karmidele euronõuetele seni veel ukse taga hoida ja nii on Eesti lähimaks paigaks, kus selliseid sõidukeid igapäevaselt kasutuses kohtab, meie suur idanaaber. Nii müüb olematu ajaloo ja mainega Chery praegu Venemaal aastas rohkem autosid kui aastakümnetega endale nime teinud Prantsuse autotööstuse uhkus Citroën ning arvake, missugune auto on Venemaal enimmüüdud pikapiks? Mitte Toyota Hilux või Mitsubishi L200, vaid hoopis Great Wall!
Nagu juba eespool mainitud, on Euroopa Liidu riikides Hiina autod veel haruldased. Vaid paar firmat on peamiselt Lõuna-Euroopas oma kanda kinnitanud/kinnitamas, kuid on vaid aastate küsimus, mil terves Euroopas laiutavatele hiina restoranidele ka hiina autod järgnevad!

Võltsingute aeg saab ümber
Hiina autode tugevaks müügiargumendiks on hind – võimalus saada väikeauto hinna eest igati soliidsete mõõtmetega sõiduk. Samamoodi tulid aastate eest Euroopasse ka Jaapani ja Korea autotehased, seega on hiinlastel väärt eeskujud eest võtta ja ka kõik võimalused eelkäijate vigu vältida.
Sageli on Hiina autode odavuse taga lisaks sealsele odavale tööjõule, kohati küsitavale kvaliteedile ja teostusele ka puhas plagiaat – suur osa Hiinas toodetud autosid, mis kannavad meile tundmatuid logosid, meenutab suuremal või vähemal määral mingeid teisi, hoopis nimekamaid autosid. Ja sageli pole nimekamatelt firmadelt sugugi luba küsitud, rääkimata litsentside ostmisest ja nende eest tasumisest! Aga selleski osas on edasiminekut märgata ning uued mudelid on tihti juba Hiina enda algupära ning sageli tehakse nende nimekate välisfirmadega juba ka ametlikku koostööd (selle nimel, et saada ligipääs hiiglaslikule Hiina turule, ollakse sageli valmis ka plagiaadi osas silmi kinni pigistama).

Torm Euroopa näitustel
Hiinlased on tänaseks end Euroopa suunal tõsisemalt liigutanud viimased paar aastat. Esimene tõsisem avaldus Hiina autotehaste huvist Euroopa autoturul sõna sekka öelda tehti 2005. aasta sügisel Frankfurdis (ehkki esmakordselt nägi Hiina hieroglüüfe viis aastat varem Genfis, kui Pininfarina stendis seisis väikebuss Hafei Songhuanjiang Zhongyi). Selleks ajaks olid esimesed Landwindid (samad, mille üks eksemplar siiani Tallinnas Premium Motorsi hoovis seisab) juba Lääne-Euroopas müüdud ning nüüd tuli mitu sealset firmat ka siiakanti autonäitusele. Lisaks Landwindile sai IAA messikeskuses näha ka igati kobeda välimusega esindusautot Zhonghua, kuid enim lõi tookord laineid Hiina mõistes väike autotootja Geely Motors, kes tõi välja koguni viis autot – sedaanid Free Cruiser, FC ja M303H, väikese luukpära Haoqing ja sportauto CD ehk kõlava nimega China Dragon! Tõsi, erinevalt Landwindist polnud need autod Euroopas saadaval (ja pole ka seni!).
Aasta hiljem Pariisis saime selgeks, et autotehaseid on Hiinas palju. Kui aasta tagasi oli Frankfurdis suurima väljapanekuga esindatud Geely, kellele sekundeerisid Brilliance ja Jiangling Automotive, siis seekord astus uue tegijana “lavale” Great Wall. Taas oli kohal ka Landwindidega (kuri)kuulsust kogunud Jiangling, aga nüüd enam mitte ainult oma Opel Frontera klooniga – väike mahtuniversaal Fashion oli juba hoopis teine. Selleks ajaks oli uuenduskuuri läbi teinud ka kurikuulus Landwind ise, mille esimene põlvkond põrus tänu Saksamaa autoklubi ADAC testitulemustele Euroopas täielikult.

Tihe koostöö ja kiire õppimine
Mitmed Hiina tehased teevad koostööd nimekate Lääne-Euroopa või USA autotootjatega – Hiinas pannakse peamiselt koduturu tarbeks kokku kümneid automarke. United Motorsist ja Brilliance’ist oli juba juttu – kui arvestada, et just see firma toodab Hiina turu tarbeks BMWsid, siis pole ime, miks Brilliance meilgi just BMW-müüja juurde jõudis. Samuti käivad juba mõnda aega kuulujutud, et Chrysleri ideeauto Dodge Hornet võib seeriaautoks saada samuti Hiina autotootja – sedapuhku Chery – vahendusel.
Mitte ainult välisfirmad ei trügi Hiinasse, on ka vastupidiseid näiteid. Mõne aasta eest läks Inglise autotööstuse uhkus Rover hiinlaste valdusse ja ehkki Roveri nime all nad autosid toota ei saa, on Rover 75 tänaseks tootmisse naasnud – tõsi nime Roewe 750 all! Hiinlaste valduses on ka Roveri sõsarmark MG ja kui Roewede tootmine toimub hetkel Hiinas, siis MG-d omav Nanjing (sel firmal on ühisettevõtted ka Fiati ja Ivecoga) taaskäivitas hiljuti vahepeal seiskunud tootmise ka Inglismaal. Nii et meeldib see brittidele või mitte, aga Longbridge’i tööhõive eest kannavad hoolt nüüd juba mitte inglased, vaid hiinlased!
Hiina autotehased ei piira mitte ainult Euroopat – viimastel aastatel pole nad harulduseks ka USAs ja Venemaal toimuvatel näitustel. Kui USAs, nagu ka Euroopas, käiakse paari-kolmekaupa, siis Venemaa näitustel on erinevaid Hiina automarke enam kui kümmekond rivis. Nii kohtas tänavu kevadel Nižni Novgorodis selliseid tundmatuid automarke nagu Foton, Changan, BAW, Hafei, Shuanghuan, Changfeng, Derways, Chery, Shaanxi, North Benz, CNHTC, Dongfeng – sai vist kõik… Ja see oli Nižni Novgorodis, mitte Moskvas või Peterburis, kus toimub lõviosa Venemaa ärist!
Täna-homme USA ja Euroopa teedel massilist Hiina invasiooni veel siiski oodata ei ole – ilmselt kompavad enne seda maailma autonäitusi veel paljud nii ülalloetletud kui ka täna meile veel tundmatud nimed.

Sarnased artiklid