Hiina autoimed - pilgud pöörduvad itta
Toni Jalovaara
01.07.2013

Hiina autotööstus areneb hämmastava kiirusega. Kodumaiste autoostjate nõudmised muutuvad üha rangemaks ja see tähendab ka autode kvaliteedi tõusu. Tänavusel Shanghai autonäitusel kohtas pea kõigi maailma juhtivate autotehaste tippjuhte ja neil meestel oli, mille üle muretseda.

Paar aastat tagasi möödus Hiina USAst, tõustes maailma suurimaks autoturuks. Ja ehkki alates 2010. aastast on automüügi kasvunumbrid olnud väiksemad, on kasv ometi jätkunud ja tänavu jõutakse ilmselt juba 20 miljoni autoni. Hiina on paljude välismaiste autotehaste jaoks suurim ja tähtsaim turg ja vahel kohtab siin ka üllatusi. Nii näiteks on olukorras, kus Euroopa turg vähikäiku teeb, Peugeot’l praegu Hiinas ostjaid enam kui kodusel Prantsusmaal! Üks Hiina autoturu eripära on automarkide rohkus. Suur maa jaguneb paljudeks osadeks ja peetakse tähtsaks omada „oma” automarke ka kohapeal. See asjaolu ei ole keskvõimule märkamata jäänud ja nüüd on võetud ette samme, et vähem edukatest väikesest autotehastest vabaneda ja sealset autoturgu liigsest killustumisest hoida. Samal ajal tekib ka uusi automarke – kui kohalikud autotehased välismaistega ühisettevõtteid loovad. Hiinlased saavad seeläbi ligipääsu välismaisele tehnoloogiale, välismaiseid tehaseid peibutab Hiina hiiglaslik turg ja võimalus seal kasumit teenida.

Kõva saak Pekingiga konkureeriv Shanghai autonäitus oli kahe aasta tagusega võrreldes oluliselt kasvanud – ainuüksi uudismudeleid oli sadakond ning lisaks veel 69 ideeautot. Seejuures tuleb tõdeda, et kui varem on hiinlastele oluline eelkõige autode arv, siis nüüd oli hoopis enam panustatud ka kvaliteeti ning suurem osa ideeautodest ei olnud kaugeltki mitte disainerite meelevälgatused, vaid üsna selged viited tulevastele seeriaautodele. Ja ehkki enamik uudiseid oli sihitud siseturule, oli seekordsel näitusel mitmeid peagi ka meile oodatavaid uudismudeleid – näiteks sedaankerega Audi A3, ideeautodena nii BMW kui Mercedes-Benzi uued linnamaasturid (vastavalt X4 ja GLA), samuti Maserati Ghibli, aga ka Porsche Panamera pistikhübriidversioon ja miks mitte ka Citroën DS Wild Rubis. Hiina autonäitusele kohaselt domineerisid siiski Hiina autod ja neid oli sedavõrd palju, et nende kõigi esitlemiseks napib ajakirjaruumi. Praegu ei ütle neist enamiku nimed siinkandis midagi, kuid ennustame, et aastatel 2014–2015 on esimesed Hiina autod Euroopas müügil ja siis juba selleks, et jääda.

Sarnased artiklid