Harley-Davidson - kümme üle saja
15.07.2013

Suve hakul jõudis Eestisse 16 riiki külastav massiivne mootorrattapildiline rekka, mille lastiks hulganisti Harley-Davidsoni uusi ja väga uusi mudeleid. Firma 110 aasta juubelile pühendatud ettevõtmise „The Legend on Tour” raames oli kõigil huvilistel võimalik Harleyd oma istmikuga ära proovida – saadaval oli paarkümmend mudelit.

Harrikate ühiseks nimetajaks on V2-mootor, mis saadaval mitmes eri mahus, ning käed-jalad ees sõiduasend, mille osas erinevad kaherattalised lugematuid variatsioone pakuvad. Nii et peale istudes võib vabalt selguda, et kõrvaltvaatajale koomilisena tunduv sõidupoos on ootamatult mugav – ning vastupidi.
Täna on Harley-Davidsoni valikus kokku kuus mudeliseeriat 27 rattamudeliga ja ausalt öeldes pole mitte-HD-spetsist motohuvilisel üldse lihtne aru saada, miks neid just nii palju on.

Allpool väike spikker:
Sportster. Kõige odavam ja väiksem Harley, mootorid mahuga 883 või 1200 cm3. Sobib näiteks algajale või kergekaalulisemale kodanikule, kes eelistab väiksemat ratast. Hinnaklass 8700–12 300 €.
Dyna. Suur 1690 cm3 V2-mootor, 126 Nm 3500 p/min, suurem raam ja tühimass umbes 300 kg – seega klassikaline Harley-Davidson. Valikus on ka kohvritega mudel FLD Switchback. Hinnaklass 14 000–18 400 €.
Softtail. Mootor sama, 1690 cm3, ent raam suurem ja veidi massiivsem. Softtailiks liigitub ka kuulus mudel Fat Boy. Hinnaklass 19 900–22 900 €.
Touring. Kõige suuremad ja luksuslikumad Harleyd, mõeldud eelkõige pikemateks otsteks. Mootor sama V2, lisaks korralik varustus – suur gondel, tuuleklaas, panipaigad, stereo jne. Hinnaklass 23 800–30 900 €
V-Rod. V-Rod on omamoodi sportratta ja cruiseri sümbioos, mis peaks ka nooremat generatsiooni panema Harleyde suunas vaatama. Võimas pööretealdis mootor ja hoogne disain, hinnaklass 17 900–20 300 €.
CVO ehk Custom Vehicle Operations on tehase n-ö tuuninguosakond, mis väiksemates eriseeriates pakub täiustatud mudeliversioone. CVOde alla liigitub ka selle aasta uudismudel Breakout, mis on hetkel CVOdest soodsaim. Hinnaklass hetkel 30 200–42 000 €.

Kui teooria on selge, siis tasub minna Harley-Davidsoni esindusse ja rattad oma tagumikuga järgi proovida, sest nagu öeldud, on iseloomud, sadulad ja sõiduasendid küllalt erinevad. Ja kui ikka valida ei oska, jääb väga lihtne väljapääs, mida tutvustas mulle sõber, kui kurtsin talle muret seoses harrikate lopsaka mudelivalikuga. „Ostad selle, milleks raha jätkub.” Hmm, tõepoolest...

Olulisemad aastad ja sündmused Harley-Davidsoni ajaloos

  • 1901 – 22aastane William S. Harley nokitseb 116 cm3 mahuga mootori jooniste kallal.
  • 1903 – lapsepõlvesõbra Arthur Davidsoni ja tema vanema venna Walteri abiga on joonis muutunud mootoriks ning kinnitatud jalgrattaraamile. Milwaukee küngaste vahel aga selgub, et ülesmäkke vastne „võrr” ilma kondiauru lisamata kohe kuidagi ei lähe. Egas muud, kui tagasi laua taha, suuremat mootorit „joonistama”…
  • 1904 – valmib 405 cm3 mootoriga jalgrattaversioon, mis juba raamiltki mootorrattalikum. Prototüüp saavutab Milwaukee mootorrataste võidusõidul 4. koha – ajaloolises mõistes on just see sündmus esimeseks n-ö ametlikuks Harley-Davidsoni nime mainimiseks.
  • 1905–1906 – alustatakse väiksemahulist tootmist, mootorid on 440 cm3 mahuga ühesilindrilised.
  • 1907–1909 – uus 880 cm3 V2-mootor arendab 5,2 kW ning võimaldab kuni 100 km/h tippkiirust. Toodetakse juba ca 1000 ratast aastas.
  • 1910 – sünnib kuulus nn Bar & Shield Harley-Davidsoni logo.
  • 1912 – HD-rattaid eksporditakse ka Jaapanisse
  • 1920 – Harley-Davidsonist on saanud maailma suurim mootorrataste tootja. Valmistatud on üle 28 000 ratta, esindajaid on 67 riigis. Alustatakse 1212 cm3 V2 arendust ning võetakse kasutusele tänaseni kuulus pisarakujuline bensiinipaak.
  • 1953 – HD on rasked ajad edukalt üle elanud, tema viimane kaasmaalasest konkurent Indian lõpetab pankrotis – pole paha „kingitus” 50. sünnipäevaks!
  • 1969 – American Machine and Foundry ostab firma ning teeb suuri ümberkorraldusi. Tulemuseks streigid ja kvaliteedilangus, silmapiiril paistab juba pankrotiserv – jaapani rattad on lihtsalt odavamad ning töökindlamad.
  • 1980 – keti kõrval võetakse kasutusele rihmülekanne, mis on kergem ja ei vaja õlitamist.
  • 1981 – „jaapanlased” teevad endiselt elu kibedaks, HD kaotab vaikselt kliente ja AMF müüb firma edasi.
  • 1983 – president Reagan kehtestab USA majanduskomitee survel (HD lobitöö tulemusena) 45% impordimaksu üle 700 cm3 mootorratastele. HD rõhub just retrolikule „fiilingule”, hakkab erinevaid osi ja tehnilisi lahendusi sisse ostma, kvaliteet paraneb ning tasapisi hakkab rattahuvilisi lisanduma.
  • 1984 – 1340 cm3 Evolution Engine’i esitlus
  • 1990 – mudeli Fat Boy esitlusega saab HDst taas liider suurte mootorrataste segmendis. Levivad õelad kuulujutud, et metalne värvilahendus meenutab kurikuulsat Teise maailmasõja aegset B-29 pommitajat ja nimi Fat Boy on saanud inspiratsiooni Jaapanit hävitanud aatompommidest „Fat Man” ja „Little Boy”.
  • 2001 – uus mudeliseeria nimega V-Rod ning uus mootor – koostöös Porsche inseneridega loodud 1200kuubikuline pööretealdis V2 nimega Revolution Engine. Erinevalt senistest mootoritest on see vedelikjahutusega, ülemiste nukkvõllidega ning arendab lisaks heale pöördemomendile 92 kW võimsust.

Sarnased artiklid