Golf-killer?
Tõnu Ojala
06.10.2013

Asjaolu, et väikekeskklassi sageli Golf-klassiks hüüdma kiputakse, teeb autotehastel (VW muidugi välja arvatud) meele mustaks ning aeg-ajalt võetakse ette rünnakuid selle olukorra parandamiseks.

Ehkki Peugeot on loobunud senisest kasvavast mudelitähiste süsteemist ja senise Peugeot 308 asendas mitte Peugeot 309, vaid uus 308, ei riku asja – 308 näol on tegu täiesti uue autoga.

Uue 308 asend automaailmas on Peugeot’de kohta üllatavalt selge. Ei mingit „üleminekumudelit“ erinevate segmentide vahel, tegu on nn väikekeskklassiga, mida konkurentide meelehärmiks sageli Golf-klassiks kutsutakse. Siit saab ka selgeks, kes tal peamine konkurent on – eks ikka seesama Golf ja seda reedab ka 308 välimus, mis paljuski just sellesama Golfi silme ette toob.

Uustulnuk baseerub PSA Peugeot Citroëni uuel moodulplatvormil, mille teiseks värskeimaks esindajaks on uus Citroën C4 Picasso. Tänapäevale kohaselt on siin julgelt kombineeritud nii terast, alumiiniumi kui komposiitmaterjale. See kajastub ka kaalunumbrites, paremal juhul on uus mudel senisest 140 kg (ehk 2 reisija) võrra kergem.

Esimese keretüübina toodi välja viieukseline luukpära, kevadel on oodata universaali. Kolmeukselist versiooni kuuldavasti ei plaanita.

Peugeot tõmbenumbriks on kujunenud 208-lt ja 2008-lt tuttav väikese läbimõõduga rooliratas. See Peugeot’ viimaste aastate eripära on andnud ohtralt kõneainet ja nii ka siin. Olukord, kus „kellasid“ üle rooli vaadata tuleb, ei pruugi kõigile esimese hooga meeldida, kuid sellega harjub kiiresti. Samas – tunduvalt suuremas autos kui 208 või 2008, mõjub pisike rool siiski veidi mõõtkavast väljas olevana.

Eks sõltub muidugi juhist, kuid vähemalt 186 cm kasvu juures õnnestus nendest kolmest autost kõige mugavama asendi leidmine just 308-s ning oma igapäevasesse autosse naastes oli alul isegi veidi imelik tunne, miks see rool just nii suur olema peab.

Armatuurlaualt on kadunud Prantsuse autodele omane nupuuputus – lõviosa tavapärasest kribu-krabust asendab suur 9,7tolline puuteekraan. Nutitelefonide ajastul oleme puuteekraanidega harjunud, seega pole siin enam midagi uut. Nuppude arvu vähenemine on muidugi tore, kuid samas ei ole mõned seni lihtsad tegevused – nt õhupuhuri või temperatuuri seadistamine – enam ühe näpuliigutuse kaugusel.

Iseküsimus muidugi, mis hakkab juhtuma 30 miinuskraadi juures, aga ega me seda enne teada ei saa kui need ajad käes on. Ka kippus vähemalt konkreetsel autol streikima rehvirõhu andur – nii et kõike ei tasu uskuda, mida tänane tark elektroonika kuulutab!

Golfile konkurentsi pakkumise tuhinas on pole prantslastel paraku jätkunud auru tagaistmele. Frankfurdi autonäitusel olid autoajakirjanikud uue 308-ga esmatutvust tehes nõutud – kena auto küll, aga miks tagaistmel nii vähe ruumi on? Tallinnas taastutvust tehes selgus, et nii hull kui messihallis tundus, asi siiski ei ole – näituseautod olid varustatud klaaskatuse ja elektriistmetega ning see luksus röövis nii pea- kui jalaruumi. Aga nii või teisiti tuleb tõdeda, et tagaistmel istujatele leiab väikekeskautode seast mugavamaid variante.

308 mootorivalik koosneb esialgu vanadest tuttavatest – kahest diisel- ja kolmest bensiinimootorist. Põnevamaid uudiseid tuleb kevadel, kui valikusse lisandub 3silindriline 1,2liitrine turbomootor THP 130 (asendab senise THP 125). Hiljem on oodata ka sama jõuallika 110 hj versiooni (järeltulija senisele THP 110-le).

1,6- ja 2liitrised diiselmootorid vastavad Euro 6 keskkonnanõuetele, kusjuures väikseima diisli keskmiseks kütusekuluks lubab tehas nii madalat näitu nagu 3,1 l/100 km. Sissesõitmata mootoriga läbitud enam kui 500 km ring selle numbrini muidugi ei küündinud, aga ka 4,5 l/100 km pole paha tulemus.

Automaatkasti fännidele ei ole esialgu midagi pakkuda – uus Aisini 6käiguline automaat tuleb valikusse aasta pärast. Esialgse teabe kohaselt hakatakse seda kasutama kombinatsioonis nii THP 130 kui mõlema diiselmootoriga.

Prantsuse autole omaselt on eelkõige panustatud sõiduomaduste mugavusele, mitte sportlikkusele. Vedrustus on üllatavalt vaikne – seda isegi testiautol olnud 45-profiiliga rehvide ja meie õudsete teede juures. Kiirel sõidul võiks tagavedrustus siiski veidi konkreetsem olla, praegu jätab see veidi vedela mulje. Rool on kerge – kui väikestel kiirustel on see igati teretulnud, siis suurematel kiirustel tahaks veidi jäigemat rooli. See on siiski pigem iluviga, sest sõit sujub probleemideta ja sellele ei tule ekstra tähelepanu pöörata – ja see on üldiselt hea auto tunnus! Ka käigukangi käik ei lase unustada, et tegu on prantslasega. Ja ehkki vedrustust on jäigemaks timminud, jääb selle klassi tippudeni siiski veel maad – see-eest aga jäävad rahule kõik need, kes mugavust esmatähtsaks peavad.

Peugeot tahab nii väga Golfile vastu hakata, et ta isegi näeb Golfi moodi välja. Nii näeb uus 308 senise mudeliga võrreldes isegi veidi konservatiivne välja ja seda sõna ei saa Prantsuse autode juures just sageli kasutada. Ning kuigi nimi on vana, ei tasu end sellest segadusse ajada – võib päris kindel olla, et sarnaselt kunagise 307-ga ja senise 308-ga ronib ka uus 308 Euroopa müügiedetabelites kõrgele kohale.

Sarnased artiklid