Genf tõi kevade
15.04.2006

Euroopas kevade algust tähistav Genfi autonäitus andis seekord tavapärasest tagasihoidlikuma saagi nn tavamudeleid kokku lugedes, kuid see-eest oli lõikus vastavalt rikkalikum kõikvõimalike nišiautode osas.

Kuigi esmaesitluste nimekiri oli Genfis tänavugi traditsiooniliselt pikk, jäi nn massiautode seas uudiseid napiks – enamik seeriatootmise uustulnukaid kvalifitseerus nn nišiautode alla. Õnneks on tänases automaailmas nišše piisavalt – seega jätkub uudiseidki. Ehkki jah, mida praegusel ajal üldse nn nišiautoks nimetada? Mõne aasta eest olid nendeks näiteks nii mahtuniversaalid kui linnamaasturid, nüüd kipuvad needki massidesse. Nii et see, mis täna tundub mõne autofirma veidrusena, võib homme olla juba argipäev!
Seekordsetest uudisautodest, mis sõna otseses mõttes ilma tegema hakkavad, vääris mainimist küll vaid Peugeot 207. Eesti omaaegse esiauto 206 superedu see sõiduk meil vaevalt kordab, kuid Peugeot’de liikumist lähemate kuude müügitabelites ülespoole võib siiski juba täna ennustada. Ja see ei puuduta kaugeltki vaid Eestit – oli ju 206 enimmüüdud autoks paljudes maades.
Kui kirikumõisa poisid Paunvere omadega lahingut pidasid ja köster pärast lamenti lõi, pühkis Tõnisson silmanurgast pisaraid ja prahvatas, et mis nad siis tulevad meie õue peale kaklema! Nüüd on Euroopa autotootjatel peagi samuti põhjust “Tõnissoni teha” – suur osa nn Jaapani autodest on juba aastaid tegelikult Euroopas valminud ja nüüd “euroopastuvad” juba korealasedki. Kia Cee’d oli märtsi alul küll veel ideeauto, aga pole saladus, et just sellest saab esimene euro-Kia – see auto hakkab valmima Slovakkiasse ehitatavas Kia uues tehases. Nii et korealased tulevad – Euroopast on pärit ka Hyundai ideeauto Genus kujundus ning GM Daewoo ehitatav uus Chevrolet Captiva pole enam kuskilt otsast nn asiaat.

Koopereerumine
Üha enam jätavad muidu omavahel tigedalt konkureerivad autotehased võistlemise (vähemalt hetkeks) ja teevad midagi ühiselt valmis. Kasu saavad mõlemad – kaks pead on ikka kaks pead ning uue auto välja töötamiseks tehtavaid hiigelkulutusi silmas pidades ei saa kõrvale jätta saavutatavat majanduslikku kokkuhoidu. Parim näide sellest kevadest on Fiati ja Suzuki väikesed maastikuautod – vastavalt Sedici ja SX4. Suzukil on väikemaasturite alal pikk ja kuulsusrikas ajalugu, Fiatil aga vaatamata tagasilöökidele endiselt arvestatav turuosa Euroopas.
Omaette jutt on ühe ja sama kontserni katuse alla mahtuvad margid. Opel GT kannab küll uut nime, kuid pole saladus, et sisuliselt on tegemist USAs müüdava Saturn Skyga. Poleks ime, kui selliseid pool-Opeleid-pool-Saturne GMi värkstubadest lähiaastatel veelgi tuleks.
Genfi autonäitus ei ole küll mingilgi moel sporditeemaline autoshow, kuid nn rosinatena leiab siit-sealt nii ralli- kui ringrajaliikureid ning pressipäevadel käivad katteid maha tõmbamas paljud ralli- ja vormelistaarid. Enamiku autotootjate mudelivalikus on hulganisti selliseid sportautosid, mis mõeldud kaugeltki mitte võidusõiduks, vaid igapäevaliikluseks. Nende autode austajatele pakkus seekordne Salon nii mõndagi – Toyota Yaris T-Spordist ja Mazda3 MPSist kuni Ferrari 599 GTB Fiorano, Lamborghini Murciélago LP640 ning enam kui 800 hj Sportec SPR 1-ni välja. Lisaks veel Peugeot 207 ja Suzuki SX4 ralliversioonid, terve laviin AMG-mersusid, uue kupeekerega BMW Z4 M-versioon, Lada 112 sportmudel (!), Audi RS4 mudelirivi pikenemine läbi kõigi keretüüpide, Opel GT, Lotus Europa, Clio Renault Sport jne. Raske gaasijalaga autofännidel seega oli, mida vaadata (ja millest unistada)!

Genf tuleb Tallinna
Et tänavune Motorex toimub mitte märtsi, vaid alles aprilli lõpus, jõuab osa Genfi näitusest kohe-kohe Eestissegi. Genfi uudistevalikust peaks Motorexil väljas olema nii Peugeot 207 kui Honda Legend, samuti “euroopastunud“ Subaru B9 Tribeca, BMW Z4 Coupé, Hyundai Accent, koda Roomster ning uuendatud Toyota Prius (ja kindlasti veel nii mõndagi). Nii et, kel Genfis jäi käimata, tasub kodunegi “Salon” üle vaadata!

Sarnased artiklid