Genf 2009 – seinast seina
05.04.2009

Ehkki maailmamajanduse segased ajad soosiks justkui väikeautosid, liigub autotööstus omas taktis ja nii oli tänavusel Genfi autonäitusel väljas uudiseid seinast seina – kolmerattalisest suruõhuga liikuvast autohakatisest kuni ülieksklusiivsete luksusautodeni välja.

Vt ka pildigaleriid

Üks korralik autonäitus paistab traditsiooniliselt silma efektsete ideeautode ja eksklusiivsete superautode poolest, kuid need on vaid jäämäe pealmine osa ning lõviosa inimesi pruugib igapäevaselt siiski nn tavalisi autosid. Nii oligi paljude silmis just uue Volkswagen Polo esitlus seekordse näituse tähtsaimaks uudiseks – kui rääkida autodest, mida reaalselt müüma hakatakse, mitte neist, mida suurem osa autohuvilisi vaid kaugelt imetleda saab. Tõsi, Eestis on Polo läbi aegade pisut Golfi ja Passati varju jäänud, kuid Euroopa mastaapides on tegu ühe VW võtmetootega ning kuna nüüd esitletud Polo on vanaga võrreldes oluliselt kasvanud, võib oletada, et see auto ka meil senisest tuntumaks saab.
Üsna hea oli tänavune „lõikus” väikeste mahtuniversaalide klassis, kus seeriamudelitest debüteerisid Renault Scénic, Toyota Verso ja Peugeot 3008. Neile võib lisada veel kaks ideeautot – Kialt ja Fordilt, mis juba tänavu peaksid kas tootmisse jõudma või vähemalt seeriaküpseteks saama.
Endiselt meelitab nelikvedu. Suurte kallite maasturite poolel on hetkel tõesti pisut vaiksem, kuid seda agaramalt ragistatakse klass allpool. Lihtsaim moodus on loomulikult mõne olemasoleva mudeli n-ö parendamine – selle lahendusega rahuldusid seekord Audi ja Saab, kes vastavalt A4 ning 9-3 baasil oma „poolmaasturid” välja tõid.
Mõned aastad tagasi Tallinna Motorexi ideeauto staatuses väisanud Škoda Yeti on nüüdseks reaalsus ning varsti saame oma silmaga näha, kas ja kui palju tookordne kontseptauto tegelikkusest erineb. Nissan Qazana ja Hyundai HED-6 seevastu on oma arengus praegu sama kaugel kui Yeti omal ajal Tallinnas käies, andes alles vihjeid, millisteks kujunevad lähiaegadel tootmisliinidele jõudvad seeriaautod. Neist esimene hakkab konkureerima Toyota Urban Cruiseri, Kia Souli ja Citroën C3 Picassoga, teine on aga järeltulija meilgi hästi tuntud-teatud Hyundai Tucsonile, hakates seeriatootmisse jõudes kandma mudelinime iX35.

Keskkonnakaitse – kuum teema
Viimaste autonäituste üheks märksõnaks on olnud kütused – täpsemalt alternatiivkütused. Ennustuste kohaselt kasvab aastaks 2050 tarvidus autokütuste järgi tänasega võrreldes enam kui kahekordseks, mistõttu neli rahvusvahelist organisatsiooni – ÜRO keskkonnaprogramm UNEP, rahvusvaheline energiaagentuur IEA, rahvusvaheline transpordifoorum ITF ja FIA Foundation – kuulutasid välja ülemaailmse kütusesäästukampaania (Global Fuel Economy Initiative ehk GFEI). Selle „50 by 50” kampaania eesmärgiks on saavutada aastaks 2050 olukord, kus autod oleks 50% kütusesäästlikumad kui praegu.
Selle tõttu ei olnud ka seekord Palexpo näitusehallis puudust kõikvõimalikest alternatiivenergiat tarbivatest sõidukitest (elektri- ja hübriidautodele sekundeeris koguni üks suruõhku pruukiv pneumomobiil!).
Endiselt pole aga vähimatki selgust, millise suuna automaailm võtab. Ühed autotootjad on kindlad, et tulevik kuulub hübriididele (eelkõige ajavad seda rida jaapanlased – Toyota ja Honda, aga ka PSA Grupp), teised tõmbavad samal ajal hübriidide arendamist koomale või lõpetavad selle üldse, suunates senisest enam energiat hoopis elektriautodele (nt Renault). Kolmandad arendavad aga vesinikutehnoloogiaid või leiavad, et tavalist klassikalist bensiini või diislikütust ei asenda lähematel aastakümnetel miski ning päästavad hoopis kütusesäästlikud lisafunktsioonid (nagu nt start-stop-süsteemid, mida seekord kohtas nii Fordi, Suzuki kui Mazda uudismudelitel). Kellel on õigus, peavad näitama lähiaastad.

Lisa leiad ajakirjast

Sarnased artiklid