Garmini lipulaev ja uus tulija Prestigio
Vello Kala
03.02.2008

Autonavigaatorite margirohkel turul on siiski kaks selget eesminejat – Garmin ja TomTom. Garmini menuka Nüvi-põlvkonna viimane meieni jõudnud uudis on 700-seeria, mis Nüvi võimalusi mitmeti laiendab. Liidrid loorbereil puhata ei saa, sest konkurente tekib iga päevaga – ja sugugi mitte nõrgukesi.

Uus Nüvi-põlvkond tuleb neljas variandis: 710, 750, 760 ja 770. Erinevused on tarkvarapõhised. 710ga tuleb kaasa vaid regionaalne kaart (nt Saksamaa, Skandinaavia jne). 750 ja 760 sisaldavad kogu Euroopa kaarti ja 770 lisab sellele veel Põhja-Ameerika – nii et tarkvara poolest võiks autoga Tallinnast New Yorki sõita. Tegelikus elus tuleb vesi siiski vahele. "Eurooplasi" 750 ja 760 eristab suurema numbriga Nüvi võime Bluetoothi vahendusel käed-vabad toimida. See omadus on olulisem, kui esiotsa paistab – oma tavajutud võite ju telefonigagi ajada, ent kui öömaja otsite, on suur vahe, kas valite lähima sobiva Nüvi kuvaril pakututest ja saate ühenduse vaid kuvarit puudutades või peate pimedas koos riigi- ja regioonikoodidega ülipikki telefoninumbreid taskutelefoni miniklahvidel sisse toksima. Kõige väiksema numbriga Nüvi ei loe teile ette, mis tänavale tuleb pöörduda, saate teada vaid, kas vasakule või paremale.
Väliselt on suurim muutus klappantennist loobumine. See teeb Nüvi kenamaks ja käepärasemaks, samas on avaldatud ka arvamust, et tilluke korpusesse peidetud antenn ei saaks olla sama tundlik kui eelmise põlvkonna klapitav. Proovisin seda testida, ent erinevusi satelliitide leidmisel ei avastanud. Puuduste poolele jääb toalaadija puudumine – varem oli see seade kallimate Nüvide põhivarustuses, nüüd pakub Garmin võimalust toalaadija lisaks osta. Ausaks jäädes tuleb nentida, et sellevõrra on uued aparaadid ka odavamad.
Mullu juunis ilmunud navigaatorite võrdluses oli Garmini Nüvi 660 võitja. Miinuspoolele jäi toona Garmini inseneride kitsidus lisavõimaluste pakkumisel. Nüvi tegi oma tööd küll hästi, aga näiteks mitme vahepunktiga marsruuti polnud võimalik ehitada, "vahepeatusi" võis olla vaid üks. Garmini seletusel pole enamat ehk vajagi, sest reaalselt sõidate ju korraga ikka ühte kindlasse kohta, olgu see siis hotell, muuseum või restoran ja vaevalt te kodust näiteks Portugali suunas startides suudate ette näha kõik teel ette tulevad kohad, mida külastada soovite. Oma kogemuste põhjal kaldun Garmini inseneridega isegi nõustuma – ent võrdlustestides oli liigendmarsruudi võimaluse puudumine Garmini miinus. Uue seeriaga on see viga parandatud, nüüd saate plaanida oma tee läbi kümne vahepeatuse.
Teine silmatorkavam uudis tuleb valdkonnast, kus Garmin varemgi eesmineja oli – ekraaninäidu heledus. Poes navigaatorit valides kipume seda vähetähtsaks pidama, lõunamaiselt ereda päikese käes on aga nii, et kui te ekraanipilti näha ei suuda, pole kasu ka parimast navigaatorist. 700-seeria displei on eelmise põlvkonna omast veelgi heledam ja eristub selle poolest kõigist konkurentidest turul.
Põnev asi on parklafunktsioon – Nüvi jätab meelde koordinaadid, kus ta autost välja võeti. Kui olete suures parklas unustanud, kuhu nurka oma auto jätsite, juhib aparaat teid auto juurde (vargarikkas maailmas pole navigatsiooniseadme auto tuuleklaasile jätmine kuigi tark tegu). Ning nüüdsest näitab Nüvi ka läbitud teekonna jälge – eriti oluline on see jalgsi liikudes – näiteks võõras metsas või Kairo turul!
Uudist on ka kaardipoolel. Kauaoodatud City Navigator 2008 on uue Nüvi-seeria põhivarustus. Oluliselt on paranenud Ida-Euroopa katvus, sealtkaudu autoga minnes pole lisaks marsruudile ka tanklate, hotellide, ATMide ja muu reisil vajaliku leidmine enam probleem. Eestit pole paraku ka 2008 aasta City Navigatoril rohkem kui Tallinn ja maanteed. Seda puudust kompenseerib Regio Eesti kaart, täpsem kui originaalkaart ilmselt kunagi saab olema, ent navigeerimisvõimaluseta – näete vaid oma asukohta kaardil.

Pretensioonikas Prestigio
Kui Garmin on navigatsiooniseadmeta maailmas ehk kõige kõlavam nimi, siis arvutitootja Prestigio sisenes sellele turule alles äsja. Seda kahe mudeliga – Geovision 350 on 3,5tollise 4 : 3 mõõdus kuvariga, Geovision 430 pakub 4,3tollist laiformaadis ekraani. Prestigio on Ida-Euroopa tagapõhjaga tootja, praegu paikneb peakorter Küprosel. Tšehhid ja ungarlased on uute tehnoloogiate turul aktiivsed, üllatavaltki, arvestades meie harjumust end selles osas eesminejaks pidada. Navigeerimistarkvara, mis Prestigio kasutab, on ungarlaste iGO My Way – soft, mida näiteks PocketGPSworldi ajakirjanikud on hinnanud üheks kiireimaks turul olevatest. Ning ka TMi mullusuvises võrdlustestis Garminiga esikohta jaganud Clarion Map770 kasutab sedasama tarkvara! Ka menuka Mio DigiWalkeri seeria mudelites jookseb iGO-kaart.
Kuigi Garmin ja Prestigo on vägagi erinevad nii tuntuselt kui hinnalt, ei käi mäng neid võrreldes sugugi ühte väravasse. Näiteks seadevõimalusi pakub Prestigio märgatavalt rohkem. Muu hulgas saate ise seada marsruudi ümberarvutuse tundlikkust (kui eksite etteantud marsruudilt, soovitab navigaator alul kõigepealt tagasi pöörata, kui te seda aga ei tee, arvutab uue marsruudi teie hetkeasukohast lähtudes. See on üsna oluline seade – võõras linnas vale pöörde teinuna soovite uut marsruuti hetkeliselt, aga tagasipööre pole linnaliikluses nii lihtne. Samas, Tallinna–Narva maanteel eksikombel Piibe maanteele keeranuna ei soovi te ilmselt, et navigaator teile uue kursi Narva üle Aegviidu arvutaks. Prestigio "teab" ka kiiruspiiranguid ning hoiatab, kui neid ületate. Tõsi, Eesti osas on see andmebaas veel üsna auklik.
Prestigiol on väga kindel ja hästi seatav iminapaga tugijalg, karbist leiate lisaks Garminil puuduvale toalaadijale ka välisantenni – see on minu jaoks esimene navigaator, kus välisantenn karbis kaasa tuleb. Ja hea, et tuleb. Eesti oludes, kus pole eriti ei mägesid ega pilvelõhkujaid võib tekkida ekslik mulje, et GPS-signaal on asi, mis kuhugi ei kao. See ei ole nii. Mõne suurlinna südames kahe kõrge majaderea vahel võib signaal hõlpsalt nii napiks jääda, et korpuses paiknev antenn seda läbi autoakna enam lugeda ei suuda. Lisaks on mõnedel autodel UV-kaitsega töödeldud või soojendusega esiklaas mis oluliselt halvendab satelliidilt signaali vastuvõttu.

Tehnilised andmed
TOOTJA

Prestigio

Garmin
MUDEL

Geovision 430

Nüvi 760
Kuvari diagonaal, tolli (cm)

4,3 (10,9)

4,3 (10,9)
Laius x kõrgus x paksus, cm

13,0 x 8,3 x 2,3

12,2 x 7,.5 x 2,0
Kaal, g

210

190
Protsessor

400 MHz Intel

ei avalda
Sisemälu

1 GB

2 GB
Kaasasolev mälukaart

ei ole

ei ole
Mälukaardi pesa

SD

SD
USB-sisend

on

on
Kaardi valmistaja

Tele Atlas

Navteq
Kaardi katvus

Ida-Euroopa, sh Eesti

Euroopa*
Routing optimeerimisega

on

on
Teekonna kompuuter

on

on
TMC-vastuvõtja

ei

on
MP3-mängija

on

on
JPG-piltide vaatamine

on

on
Valuuta ja mõõtühikute konverter

ei

on
Sõnaraamat

ei

on
Kalkulaator

ei

on
Mängud

ei

ei
Aku tüüp ja selle kasutusaeg, h

LiIon, 2,.5

LiIon, 3–5
Autolaadija

on

on
Toalaadija

on

lisavarustus
Väline GPS-antenn

on

lisavarustus
Kaugjuhtimispult

ei

ei
Vutlar

ei

on
Eestikeelne menüü

on

on
Eestikeelne juhendamine

ei

on
Bluetooth käed-vabad-süsteem

ei

on
Töötemperatuur, °C

5...45

0...60
Lisakaardid

Lääne-Euroopa (1390.-)

Regio Eesti (tasuta)
Hind, krooni

4390.-

8300.-

* Eesti, Läti ja Leedu vaid pealinnade ja põhimaanteede tasemel.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid