F1: kas tootjad või tiimid?
Rein Luik
10.12.2007

Üks suur vaidlus, mis võib oluliselt muuta F1 tulevikku, on kestnud juba lõppenud hooaja algusest peale. Spiooniskandaalide tõttu tagaplaanile jäänud protsess on aga praktiliselt võtnud võimaluse uuel tiimil osaleda tuleval hooajal vormelisarjas.

Kõik sai alguse 2007. aasta esimese etapi eelõhtul, kui Williamsi ja Spykeri võistkonnad esitasid ametliku protesti Toro Rosso ja Super Aguri autode vastu, mis olla koopiad vastavalt Red Bulli ja Honda autodest. Nimelt peaksid vastavalt F1 reeglitele ja Concorde’i lepingule kõik tiimid ehitama oma autod ise. Ei hakka siinkohal keeruliste sõnastustega reegleid täpselt kirja panema, aga nende mõte on järgmine: iga osalev võistkond peab olema oma auto (ilma mootorita) konstruktsiooni autoriõiguste valdaja. Mootor võib olla teise tootja oma. Kui see on nii, siis punkte antakse F1 konstruktorite MM-võistluste raames ikkagi auto autoriõigusi omavale võistkonnale.
Keeruline värk, aga süüvides loogiline, sest MM-võistlused toimuvad ju nimeliselt konstruktorite, mitte tiimide arvestuses. Kuna Toro Rosso on Red Bulli nn tütartiim ja Super Aguri vastavalt taas Honda lapsuke, siis loomulikult üritati raha kokku hoida ning kasutada emafirmade toodangut. Antud protesti arutelud lükati edasi ja hooaja jooksul Williams loobus omast, kuid Spyker jätkas. See on aga vaid suure probleemi üks taustategijatest.
Teine pool asjast on seotud uue, 12. tiimi saabumisega F1-sarja. FIA poolt mullu läbi viidud konkursi 12. tiimi kohale võitis rohkem rallimaailmast tuntud Prodrive, mille üks omanikke on ka varem F1-sarjas tiimipealikuna töötanud David Richards. Prodrive’i eesmärgiks oli seista oma autodega 2008. aastal F1 MM-võistluste stardirivis. „Oma” on tegelikult vale sõna, sest Prodrive’i plaaniks on osta endale nii autod kui mootorid. Näen juba, kuidas kerkivad kulmud ja huultele küsimus, kuidas see oleks võimalik, kui täna vaieldakse Toro Rosso ja Super Aguri autode pärast.
Siin tulebki mängu suure protsessi kolmas tegija ehk kurikuulus Concorde’i leping. Esmakordselt 1982. aastal kehtima hakanud lepingut on uuendatud pidevalt ja seni kehtinud leping kaotab 2007 kehtivuse. FIA, kommertsõigusi omav FOM ja tiimid peaks veel tänavuse aasta sees alla kirjutama uue lepingu aastateks 2008–2012. Nagu juba öeldud, peaks praeguse lepingu kohaselt kõik osalevad tiimid omama autoriõigusi oma autodele. Uude lepingusse aga tahaks FIA president Max Mosley ja osa tiime sisse kirjutada uue reegli, mis võimaldaks edaspidi kasutada nn kliendiautosid, ehk siis nii nagu hetkel Prodrive, Toro Rosso ja Super Aguri seda sooviks.
Antud reeglile ehk siis teiste sõnadega uue Concorde’i lepingu sõnastusele on ametliku vastulause esitanud Williamsi võistkond, kes on valmis minema kas või kohtusse. Williamsi kui ühe vähestest F1-sarja eratiimidest protest on mõnes mõttes õigustatud. Nemad on 25 aastat investeerinud autode konstrueerimisse, sellega kaasnevatesse kulutustesse tööjõusse ja tehnoloogiasse sadu miljoneid dollareid. On ju teada, et ka eratiimide eelarved üheks hooajaks küünivad täna mitmesaja miljonini. Aga samas tähendaks kliendiautode lubamine, et näiteks Prodrive’il piisaks sarjas osalemiseks ka vähem kui sajast miljonist.
Kui nüüd detsembrikuu jooksul uut Concorde’i lepingut alla ei kirjutata, kehtib 2008. aastal automaatselt veel senine leping, mis aga tähendab, et Prodrive peab kas ise konstrueerima oma autod või loobuma osalemisest. Kuna ka Toro Rosso ja Super Aguri on lootnud uue sõnastusega Concorde’i lepingule, siis pole ka nemad alustanud OMA uute autode konstrueerimist, kuna mõtlesid osaleda järgmisel hooajal oma emafirmade autodega.
Plusse ja miinuseid on ühel või teisel stsenaariumil mitmeid. Esmalt kliendiautode lubamisest. Eesmärke on antud reeglil mitu. Kõigepealt muidugi viimaste aastate peamine märksõna – kulutuste vähendamine. Kui osa võistkondi hakkaks teistelt autosid ostma, siis väheneksid nende kulutused märgatavalt, aga samas teeniks konstruktorid osa oma kulutustest tagasi. See muudaks kergemaks ka uutele võistkondadele F1-sarja sisenemise, juhul kui mõni praegustest peaks mingil põhjusel välja langema. Nii oleks garanteeritud normaalse pikkusega stardirivi.
Loomulikult puudutab see vaid nn eratiime, mitte aga sarjas osalevaid suuri autotootjaid. Just viimaste pärast tahakski FIA lävepakku eratiimidele madalamaks lihvida, sest ega autotootjate osalemissoovidele saa samuti kunagi kindel olla. Samas saaks autotootjad omi kulutusi vähendada sellega, et müüvad autosid klientidele.
Ohtusid kliendiautode lubamisega aga kaasneb samuti mitmeid. Oletame, et sarjas on kuus autotootjat ja kuus eratiimi. Iga tootja müüb omi autosid ühele eratiimile. Kui aga üks tootjatest otsustaks sarjast lahkuda, siis see viiks stardirivist korraga ära neli autot. Eriti must stsenaarium oleks ju selline kui ühel hetkel jääks alles vaid kaks või kolm tootjat – selline olukord hakkaks meenutama juba DTM-sarja, kus võistlevad omavahel vaid Audi ja Mercedes.
Williamsi tiim loomulikult ei muretse oma vastuseisuga mitte F1-sarja tuleviku pärast, vaid tegelikult hoopis oma sissetulekute pärast. Nimelt on Concorde’i leping ka aluseks teleõiguste müügist teenitava raha jagamisel osalevate tiimide vahel. Mida paremal kohal hooaja lõppedes konstruktorite arvestuses oled, seda rohkem teleõiguste müügi eest teenid. Williamsi poolt vaadatuna oleks see tõesti kibe tõehetk, kui näiteks McLaren-Mercedese autosid kasutav Prodrive, kelle hooaja investeeringud oleks kordi väiksemad kui ise autosid konstrueeriva Williamsi omad, seisaks punktitabelis kõrgemal kui Williams ja teeniks sellega hulga rohkem raha.
Üks võimalik stsenaarium aga hirmutab ka autotootjaid. Näiteks tänavu oli Toyota mootoreid kasutav Williams parem kui Toyota ise. Aga mis juhtub kui tulevikus oleks näiteks võõraid autosid kasutav eratiim parem samu autosid konstrueerinud autotootjast? Kuidas suhtuksid sellisesse olukorda näiteks autotootja juhtkond ja aktsionärid? Kas see ei võiks soodustada autotootja loobumist F1-sarjast?
Küsimusi on antud teemaga seoses õhus palju. Kuhu poole aga kaalukauss kaldub ja milliste tagajärgedega see on? Vastust tuleb veel veidi aega oodata.

Sarnased artiklid