F nagu Farnborough
Teodor Luczkowski
01.09.2016

Kauaoodatud sündmus, Lockheed Martini viienda põlvkonna hävituslennuki F-35 Lightning II esmaesitlus Farnborough’ lennundusnäitusel sai lõpuks teoks.

Tõsi, lennundusnäituse lühikeseks osutunud avapäevaga piirdunud külastajad (nagu antud loo autor) nägid F-35 demolennu asemel vaid laussadu, mis ujutas üle näitusepaviljonide põrandad ja viis neist elektri, katkestas lennuprogrammi ja lõpetas kogu näitusepäeva.

Peaesineja F-35B Brittidel on olemas kaasaegne hävituslennuk Eurofighter, kuid puudu on samaväärne võitlusvahend nende lennukikandjatel. Omamaised püststardi ja -maandumisega Harrierid on relvastusest ammu maha kantud, nende asendajat said britid näha nüüd nii Farnborough’s kui ka paar päeva varem toimunud Fairfordi lennupäevadel. Ühendkuningriigil on soov osta 138 lühistardi- ja püstmaandumisega hävitajat F-35B, avapartii 48st lennukist on esimesed viis valminud. Enimtellitud F-35 versioon on aga äsja USAs teenistuskõlblikuks tunnustatud tavastardi ja -maandumisega F-35A. Erinevalt teistest F-35 tellijatest otsustati saareriigis piirduda vaid B-versiooniga, mille saavad oma käsutusse nii Briti õhu- kui merevägi. Kolm F-35B-d olid näituse peaesinejad, kaks neist kuulusid USA merejalaväele, üks Ühendkuningriigile. Kõik kolm saabusid teiselt poolt Atlanti, sest kuigi lennukeid F-35 on toodetud juba mitmele riigile, viibivad nad suure osa ajast endiselt USAs. Asjaosalised on leidnud, et pilootide koolitus USAs on tõhusam, pealegi leidub seal treeninglendude jaoks rohkem vaba õhuruumi. F-35 esinemise varju jäi uudis Saabilt, et nende hävituslennuki Gripeni uue E-versiooni esitlus toimus 18. mail ja esmalend on kavas veel selle aasta sees. Arusaadavalt polnud Gripen-E veel näituseeksemplarina kohal, teavet tema kohta jagati uusversiooni eelkäija, pikaajalise katselendude kogemustega Gripen NG demoversiooni juures. Transpordilennukid Erinevalt Gripenist ei jää militaartranspordilennukid märkamatuks juba oma suuruse tõttu. Kohal oli neid kolm – Airbus A400M nagu ikka, varem Pariisi ja Berliini lennundusnäitusi külastanud ukrainlaste An-178 ning esmaesitlusena Embraer 390 Brasiiliast. Airbusil pole A400M kasutajatele endiselt rõõmustavaid uudiseid. Probleemid mootoritega jätkuvad, nende hooldusvälpa on vähendatud juba kummaliste numbriteni. Uusi tellimusi juurde ei ole tulnud ja ega neid lähitulevikus ilmselt ei loodetagi, keskendutakse seni toodetud 26 lennuki töökorras hoidmisele. Optimistlikumad on uuemate mudelite loojad ja seda põhjusega. Ukrainlaste An-178 vastu on huvi tundnud Saudi Araabia ning on lootus saada sealt tellimus 30 lennukile. Embraeril on Brasiilia õhujõududelt tellimus 28 lennukile juba olemas, lisa otsitakse näitusejärgse ringreisiga Euroopas, Lähis-Idas ja Aafrikas. NATO riikidest on võimalike ostjatena nimetatud Portugali ja Tšehhi Vabariiki. Oluline uudis on koostöölepe Boeinguga, kes on valmis panustama Embraer 390 turustamisele. C-17 tootmise lõppemisega pole Boeingu tootmisliinidel enam militaartranspordilennukeid, seega Embraeri ja Boeingu koostöö antud vallas polegi nii üllatav. Juubilar Boeing Sel aastal sajandat sünnipäeva tähistav Boeing sai näituse korraldajamaalt kingituseks tellimuse üheksale patrull-lennukile P-8 Poseidon. P-8 on loodud Boeing 737NG-seeria baasil, näitusele sai Boeing tuua oma tuntuima mudeli uusima seeria lennuki. Katselende tegev Boeing 737MAX-8 on esimene kolmest MAX-seeria põhiversioonist. Kokku on tellitud enam kui 3200 MAXi ehk kuus ja pool korda rohkem, kui toodeti lennukeid Boeing 737 2015. aastal. Teisalt on Airbusi konkureeriva neo-seeria lennukite tellimuste arv MAXi omast tublisti üle tuhande võrra suurem. Ka näitusel teatavaks tehtud suurim tellimus läks Airbusile, odavlennufirma AirAsia ostis 12. juulil sada 240kohalist lennukit A321neo. Kaks päeva hiljem teatas Norwegian muudatusest oma varajasemas tellimuses, 30 lennuki A320neo asemel võetakse sama arv pikendatud lennukaugusega (kuni 7400 km) 220kohalist versiooni A321neoLR. Kuigi Boeingul on mitmeid ideid MAXi mahukuse ja lennukauguse suurendamise osas, kaldutakse siiski arvama, et MAXi baasil pole võimalik luua väärilist konkurenti A321neo-le ja veel vähem asendajat populaarsetele mudelitele Boeing 757 ja 767. Juba aastaid oodatakse Boeingult täiesti uut mudelit, mille kavandamisel võivad toeks olla ajakirja Aviation Week osalusel tehtud küsitluse tulemused poole tuhande lennukompanii seas. Esialgse koodnimetuse MOM (Middle of the Market) saanud lennuk peaks vastajate arvates tulema pigem kahe kui ühe vahekäiguga ja mahutama 200–270 reisijat, omama lennukaugust vähemalt 7000 km, maksma kuni 72 miljonit dollarit ja lennuliinidele jõudma juba 2023. aastaks. Viimased kaks soovi on ebareaalsed, teised aga mitte. Boeingult oodatakse otsust MOMi kohta järgmise aasta esimesel poolel. Tüli tekitav riigiabi Ebaseaduslikuks kuulutatud riigiabi sai saatuslikuks Estonian Airile. Kanada lennukiehitaja Bombardier tegevus peatatakse vaevalt põhjusel, et Quebeci valitsus otsustas toetada firmat miljardi dollariga. Raha paigutati loodud ühisfirmasse CSALP (C-Series Aircraft Limited Partnership), mis tagab C-seeria lennukite seniste tellimuste täitmise. Bombardieri põhikonkurent 100–150kohaliste reisilennukite turul Embraer on arusaadavalt selle finantstehingu valjuhäälseim arvustaja. Nende pahameelel on alust, sest väidetavalt sai Bombardier suurtellimused 75le lennukile CS100 USA lennukompaniilt Delta erakordselt suure allahindluse tõttu ning ka Air Canada 45 CS300 ostuhind ei katvat väidetavalt tootmiskulusid. Bombardieri jaoks on seevastu rahamured vähemalt aastani 2020 lahendatud ning ta lubab, et CS100 ja CS300 kasutuselevõtt saab toimuma erakordselt probleemivabalt. Skeptikute vaigistamiseks täpsustati, mida nad selle all mõtlevad. Ei lubata, et ühtegi probleemi ei teki, vaid et vigade kõrvaldamine korraldatakse ilma vajaduseta liinilende tühistada. Eks meiegi saame peatselt hinnata, kuidas Bombardieri lubadused peavad. Tallinna lennujaama üks tähtsamatest klientidest airBaltic on suurendanud CS300 tellimuse 20le lennukile ja esimese CS300 kasutajana peaks neist kolmandiku kätte saama juba sel aastal. Bombardieri kriitikul Embraeril on samasse klassi kuuluvate lennukite kohta ka omi uudiseid. E2-seeria esimene mudel E190-E2 on alustanud katselendudega ja liinidele jõuab ta 2018. aasta esimeses pooles. Esimene lend toimus 23. mail ja see oli enne planeeritud tähtaega. Saabumine Farnborough’sse 9. juulil oli E2-seeria jaoks esimene lend üle Atlandi. Kindlaid tellimusi uue seeria lennukitele on 267, koos optsioonide ja esialgsete kokkulepetega 705. Nende näitajatega on Embraer jätkuvalt antud klassis turuliidriks. Sportlik Suhhoi Superjeti tootja on rahul. Lõpuks toimus läbimurre Euroopa lennundusturul. Paar aastat tagasi loodeti, et esimeseks Superjet SSJ100 kasutajaks Euroopas saab Belgia lennukompanii VLM. Pikemat aega raskustes olnud kompanii lõpetas paraku juunis pankrotiga. Leidus aga lennukompanii Iirimaalt, kes tellis lausa 15 Superjetti koos optsiooniga veel 16le. CityJet alustas Superjeti lendudega suvel, kui viis Iiri jalgpallikoondise Prantsusmaale Euroopa jalgpallimeistrivõistlustele. Edust tiivustatuna tuli Suhhoi näitusel välja õige omapärase projektiga, nimelt on kavas SSJ100 baasil luua SportJet ehk maailma esimene spetsiaalne sporditiimide vedamiseks mõeldud reisilennuk. Lennuki salong jaotatakse neljaks osaks ning neis leitakse koht vahenditele, mis aitavad sportlastel vastavalt vajadusele kas lõõgastuda, taastuda või vormis püsida. Jalgpalli MMil Venemaal 2018. aastal tuleb meeskondadel lendamist tõepoolest palju. SportJeti maketiga anti võimalus tutvuda ka Brasiilias Rio olümpiamängude ajal. Brexiti kuuma teemat näitusematerjalides ülearu palju ei käsitletud. Tõdeti, et tuntumatest lennukiehitajatest oli vaid Britten-Norman avalikult Brexiti toetajate seas. Avaldati lootust, et niivõrd rahvusvahelisel alal nagu lennukitööstus jäävad senised koostöösidemed valdavalt püsima. Järgmine Farnborough Air Show toimub 16.–22. juulil 2018. Eks siis ole näha, kas lahkumiskõnelused on lõpetatud, uued piiriületusreeglid kehtestatud ja kui hästi on läinud Britten-Normanil ning kuidas teistel Briti lennukiehitajatel.

Sarnased artiklid