Et talvel särtsu jaguks
Heikki Parviainen
01.12.2006

Aku on salakaval asi – suvel soojaga kipub teine lausa ununema, ent siis, kui talvehakul kraadiklaasinäit variseb, juhtub ühel hommikul nii, et teie tahate tööle minna, autol on asjast aga oma arvamus – mootoriruumist kostab vaid abitu käuksatus. Õieti pole paigalejäämine kogu auto ühine mäss, asja pani paika aku, mis on oma päevad lihtsalt ära elanud. Tuleb muretseda uus.
Akude valik lettidel on lai – millist võtta, millist jätta? Püüame sellele küsimusele allpool vastuse leida.

62 Ah autoakud
Banner
Biltema
Bonn
Bosch
Energie
Exide
Faam (60 Ah)
Freedom
Hankook
Hella
Trane
Varta
Zap

Sel korral võrdlesime 62ampertunniseid, bensiinimootoriga autodele mõeldud akusid. Mõõtudelt on need üsna sarnased 55 Ah akudele, ent voolu on sees rohkem. Pole siis ime, et viimasel ajal on just see klass olnud kõige nõutavam.
Pöördusime otse maaletoojate poole, küsisime nende kõige tegusamat 62 Ah akut. Kokku saime 13 eri marki akut. Eestis pole paari neist kohanud, ent testist välja neid võtta ka ei tahtnud – akuhäda võib eestlast ka Soomes tabada – seal ju (veel) külmem!

Neli olulist asja
Akude paremusjärjestuse selgitamiseks tegime neli mõõtmist. Kaks neist, külmkäivituspinge ja käivitusaeg, näitavad seda, kui hästi käivitab aku auto pakases siis, kui see on kindlasti täiesti laetud. Kolmandaks mõõtsime, kui hästi võtab aku voolu vastu – ehk kuidas edeneb aku laadimine siis, kui mootor juba käib. Neljanda mõõtmise eesmärgiks oli kindlaks teha, kui kaugele jõuab auto juhul, kui generaatori rihm sõidu ajal katkeb või laadimisvoolu mingil muul põhjusel enam peale ei tule.
Enne tegelikku võistlust laeti akud ja lasti jälle tühjaks, ning nii viis korda järjest. Nii asetati akud samale stardijoonele, muidu oleks võinud mõjuma hakata see, kui kaua üks või teine neist on laos seisnud. Lõpuks laeti akud muidugi täis.
Külmkäivituskatse tehti temperatuuril –20 °C, sellel hoiti akusid 36 tundi enne mõõtmiste algust. Külmalt akult võeti 15 sekundi kestel 200 amprit voolu, järgnes sama pikk puhkepaus. Seda tehti kolm korda, seejärel koormati akut, kuni pinge langes 7,5 voldini. 7,5 volti võeti piiriks seetõttu, et nii madala pingega auto reeglina enam ei käivitu.
Täit kümmet punkti ei teeninud külmkäivituspinge eest keegi, aga üheksa vääriliseks osutusid Exide, Hella ja Trane. Neil kõigil oli pinge esimese 15 sekundi ajal keskmiselt üle 10,3 V. Ülejäänud said seitse või kaheksa punkti, ainult napilt viimaseks jäänud Bonn jäi oma 9,67 voldiga kuue punkti peale.
Käivitusaja poolest sai Energie kõrgeima hinde, sest jaksas anda voolu 195 sekundit, enne kui pinge 7,5 voldini langes. Trane väsis paarkümmend sekundit enne seda ja ülejäänud veelgi varem. Käivituspinge mõõtmisel parimate sekka jõudnud Exide ja Hella osutusid sellel katsel keskpärasteks. Mõlema tulemus jäi alla 140 sekundi ja hindeks tuli 7.

Laadida tuleb ka külmaga
Kui auto on põhiliselt lühikesepoolseteks linnasõitudeks, võib kergesti juhtuda, et aku vähehaaval tühjeneb ja ühel hommikul polegi enam piisavalt käivitusvoolu. Tõenäolisem on see siis, kui ilm püsib pikemat aega külmana, sest külm aku võtab voolu vastu märgatavalt kehvemini. Just seepärast tegime laadimisvoolu vastuvõtmise katsed –20 kraadi juures.
Katse alguses olid akud laetud ja toatemperatuuril. Seejärel neid koormati ja lasti välja 20 Ah jagu energiat. Siis viidi akud ööpäevaks külmkambrisse jahtuma. Külm aku ühendati katseseadmega, kõigepealt võeti sellest kolm sekundit 200amprist voolu ja siis laeti kümme minutit 14,4 V pingega. Laadimise ajal mõõdeti nii pinget kui voolutugevust ja arvutati nende põhjal, kui palju energiat aku suutis vastu võtta.
Parimad olid Banner ja Bonn. Väga head ehk 9 väärilised olid ka Exide, Faam, Hankook, Hella ja Zap. Päris kehva akut polnudki, sest viimaseks jäänud Biltema teenis kuus punkti ausalt välja.

Rihm võib katkeda
Harva seda küll juhtub, aga generaatori rihm võib katki minna. Murphy seaduse kohaselt juhtub see kõige ebasobivamal ajal: pakaselisel ööl, kui abi pole kusagilt võtta. Sel juhul jääb vaid loota, et autole on valitud võimalikult suure energiavaruga aku. Energiavarust sõltub, kui kaugele auto akus sisalduva vooluga veel sõidab, kui aku enam laadimisvoolu ei saa. Eeskätt loevad ampertunnid, aga kuna kõik võrreldavad akud kuulusid 60–62 Ah rühma, siis olid algtingimused võrdsed.
Katse käigus võeti akult 25 A voolu, kuni pinge laskus 9,5 voldini. Selleks kulunud aeg oligi hindamisel aluseks.
Kõige kaugemale oleks rihma katkedes pääsenud Energie akuga, sest pinge langes alla 9,5 V alles 99 minuti möödudes. Üle 90 minuti oleks saanud sõita ka Exide’i, Faami ja Vartaga. Ülejäänute tulemused jäid 90 ja 67 minuti vahele.

Lõpptulemused leiad detsembrikuisest Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid