Esimene valik
Jaakko Valkiainen

Kui mootorratturi juhiluba hangitud, on aeg minna sobivat sõidukit ostma. Kirev markide ja mudelite loetelu, lisaks veel rida kuupsentimeetreid ja kilovatte väljendavaid numbreid – see võib kergesti pea ringi käima panna. Valisime algaja mootorratturi jaoks näidistena välja seitse erineva stiili ja suurusega tsiklit.

Mootorratta ostmine on suures osas tundeküsimus, ehk siis vahel ei saagi tehtud valikut mingi mõistliku seletusega põhjendada. Mootori mõnus hääl või tsikli lahe välimus võivad osutuda üllatavalt tähtsateks teguriteks. Ent saagu edaspidi, mis saab, elu esimest mootorratast ostes on sageli olulised lihtne juhitavus ja mõistlik hind. Ka algajate puhul võivad oskused, eelistused ja majanduslikud olud olla erinevad. Seepärast panime tutvustuseks kokku võimalikult kireva seltskonna.

Alustatakse enamasti noorelt ja nii sobivad viis mootorratast ka neile, kel juhtimisõigus veel piiratud ehk taskus A2-kategooria juhiluba, mis lubab kasutada sõiduriista võimsusega mitte üle 35 kW. Võrdluseks on siis kaks suuremat mootorratast. Hobina võib mootorrattasõit kallina tunduda, aga täiesti uue „puhtatõulise” võib saada kätte ka 4000 euroga (rääkimata kasutatud ratastest). Rühma odavaim on Suzuki GW 250 Inazuma, mis maksab 3990 eurot. Kõige kallim on BMW F 700 GS, mille hind 9450 eurot.  

Keerulised klassid

Nagu igal erialal, on uustulnukal alguses terminitele raske pihta saada, kui „vanad kalad” omavahel räägivad. Eks valmistajate ja mudelite nimesid tehakse suupärasemaks, aga ikkagi – mis loomad on gixxer ja busa? Kas „riisikott” öeldakse ratta päritolu või hoopis reisija kohta? Ja kas naked bike’i seljas istudes võib ikka peale kiivri veel mõnda riietuseset kanda? Eks see tsiklite klassijaotus üks keeruline asi olegi. Sageli sobibki sama mootorratta iseloomustuseks nii street kui naked. Oleme oma näidismasinatele lisanud võimalikud liigitused, ehk teeb see asja pisut lihtsamaks.

Katsesõite tegema hakates ei tulnud mul algaja rolli sisse elamiseks suurt vaeva näha. Mootorratturi juhiluba on mul küll ammu olemas ja garaažis Kawasaki ER-5, aga sõidukogemust on paraku vähe. Ühegi testis osalenud tsikli sadulas polnud ma varem istunud. Kõige enam pöörasin tähelepanu võimsusele ja juhtimise lihtsusele.

Vaata lähemalt ajakirjast.  

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid