Enne päris uut
Tõnu Ojala

Tänane Jeep Grand Cherokee pärineb oma põhiolemuselt aastast 2010, millele kolm aastat hiljem järgnes mudelivärskendus. Päris uut „grandi“ tuleb meil siiski veel oodata ning mudelivärskenduseks saab pidada ka seekordse loo peategelast.

Grand Cherokee on Jeepi mudelivaliku üks ikoone, tähistades tänavu oma veerandsajandi sünnipäeva – I põlvkonna „grand“ debüteeris 1992. aasta jaanuaris Detroidi autonäitusel, mil selline kombinatsioon luksusest ja maastikukõlbulikkusest veel sugugi igapäevane ei olnud.

Praeguse IV põlvkonna „grandi“ (vt ka TM 10/2013) ajalugu ulatub veel aegadesse, mil ameeriklased olid Fiati asemel liidus Daimleriga ja nii on Grand Cherokeel endiselt nii mõndagi ühist kasvõi omaaegse Mercedes-Benz ML-iga ehk tänase GLE eelkäijaga – olgu jutt siis õhkvedrustusest või 3liitrisest CRD-diiselmootorist.

Chrysleri (ja sealkaudu ka Jeepi) maabumine Fiati tiiva alla on ka Grand Cherokeele ainult head teinud. Kui eelmisel kümnendil kiputi Euroopas ikka aeg-ajalt USA autode viimistluskvaliteeti kiruma, siis nüüdseks on need probleemid ajalooks saanud. Liites siia juurde veel USA autodele omase stiili, võimsuse, mugavuse ja senisega võrreldes veelgi täienenud varustuse, on kokku saadud igati isuäratav pakett.

Jeep on paljude jaoks maastikuauto sünonüüm ja sõltuvalt modifikatsioonist ees tänu pneumaatilisele vedrustusele kuni 28 cm-ni kasvatatav kliirens annab selleks ka põhjust. Kui siia lisada sõidurežiimide valimisvõimalused ning aeglusti ja mäepiduri olemasolu, pluss sõltuvalt versioonist kuni 3,5 t haagise vedamise võimaluse, saab selgeks, et tegu on omas klassis ühe tõsisema tegijaga üldse.

Grand Cherokee mootorivalik koosneb 3,6- ja 6,4liitristest bensiinimootoritest ning 3liitrisest diislist. Bensiinimootoritel on meie oludes siiski peamiselt vaid „statistiline väärtus“ – Euroopas on reaalseks müügiartikliks vaid diiselversioon. Sõltumata jõuallikast on käigukastiks ZFi päritolu 8käiguline automaat, mis vana tuttavana oma tööga suurepäraselt hakkama saab.

Asjade normaalse käigu korral võiksime praegu rääkida juba päris uuest Grand Cherokeest. Ettevõttes toimunud organisatoorsed muudatused ning vajadus uue „grandi“ kõrvale ka selle suurem ja luksuslikum sõsarmudel Wagoneer välja tuua, on Jeepi tänase lipulaeva IV mudelipõlvkonnale lisaaega andnud. Äsjasel Detroidi autonäitusel sattus briti autoajakirja Autocar reporterite ette FCA (Fiat Chrysler Automobiles) boss Sergio Marchionne, kes ei teinud saladust, et järgmine mudelipõlvkond hakkab jagama platvormi Alfa Romeoga. Itaalia ja USA autotööstuse järgmise vilju näeme aasta-kahe jooksul, kui turule peaks jõudma täiesti uus Grand Cherokee.

Tänu 3,6liitrise bensiinimootoriga versioonile stardib Grand Cherokee hinnakiri endiselt allpool 50 000 euro piiri, kuid nagu juba eespool mainitud, läheb Euroopas kaubaks siiski 3liitrise diiselmootoriga „grand“, mille hinnatase algab 52 900 euro juures. Omaette nähtus Grand Cherokee mudelirivis on endiselt sportlik SRT-versioon – see 6,4liitrise HEMI-jõuallikaga mudel maksab 65 900 eurot.

Sarnased artiklid