Iga kaasaegne sõiduauto on sisuliselt ratastel andmekeskus, mis toodab igal sekundil meeletult informatsiooni. See andmete voog on aga autospordi uus kuld, mille analüüsimine ja rakendamine eristab võitjaid kaotajatest ning pakub inseneridele ja analüütikutele seda, millest möödunud põlvkonnad võisid vaid unistada.
Telemeetria
Iga F1 või Rally1 auto on varustatud sadade anduritega. Need andurid mõõdavad reaalajas absoluutselt kõike: rehvide temperatuuri ja rõhku, vedrustust, aerodünaamilist survet, kütusekulu ja mootori parameetreid. See tohutu andmehulk, mida nimetatakse telemeetriaks, saadetakse raadiosignaalide kaudu reaalajas inseneride meeskonnale.
See võimaldab neil jälgida auto tervist ja sooritusvõimet igal meetril ja see annab neile vajaliku informatsiooni, et teha parandusi ja kalibreerimisi kui midagi hakkab valesti minema. See sügav analüütiline tasand on muutnud ka fännide arusaama spordist ning avardanud võimalusi neile, kes naudivad strateegilist mõtlemist. See on tõstnud uuele tasemele ka spordiennustus maailma, kus teadmistepõhine analüüs on oluliselt väärtuslikum kui lihtsalt õnnele lootmine.
Aerodünaamika
Vormel 1 on aerodünaamika kuningas. Auto võime tekitada aerodünaamilist jõudu, mis surub autot suurel kiirusel vastu maad, on kurvide läbimise kiiruse seisukohast ülioluline. Enne kui ükski auto detail füüsiliselt valmib, läbib see palju erinevaid teste CFD tarkvaras. CFD on sisuliselt digitaalne tuuletunnel, kus insenerid saavad simuleerida õhuvoolu ümber auto ja katsetada erinevaid disainilahendusi ilma kalleid prototüüpe ehitamata.
Alles pärast edukaid virtuaalseid katsetusi liiguvad parimad lahendused edasi päris tuuletunnelisse, kus testitakse vähendatud mõõtkavas mudeleid, et kinnitada arvutuste paikapidavust. See pidev arendustöö on see, mis annab meeskondadele otsustavaid sekundeid võistlustel.
Rehviteadus
Rehvid on auto ainus kokkupuutepunkt rajaga ning seetõttu vaieldamatult üks olulisemaid sooritusvõime komponente. Võidusõidurehvide puhul on tegemist keerulise keemilise seguga, mis on loodud töötama väga kitsas temperatuurivahemikus.
Inseneride üks suurimaid väljakutseid on rehvide hoidmine selles optimaalses tööaknas. Kui rehv on liiga külm, puudub sel haarduvus. Kui see läheb aga ülekuumenemise tõttu liiga kuumaks, hakkab see lagunema ja kaotab samuti effektiivsuse. Meeskonnad kasutavad telemeetria andmeid, et pidevalt jälgida rehvide temperatuuri ja rõhku ning anda sõitjale tagasisidet, kuidas oma sõidustiiliga rehve paremini hallata.
* Kõva (Hard) segu: Pakub maksimaalset vastupidavust ja pikimat eluiga, kuid vähem tipphaarduvust..
* Keskmine (Medium) segu: Hea kompromiss vastupidavuse ja kiiruse vahel. Väga mitmekülgne ja strateegiliselt paindlik valik.
* Pehme (Soft) segu: Pakub parimat haarduvust ja kiireimaid ringiaegu. Sobib hästi lühemateks sõitudeks.
Jõu Optimeerimine
Vormel 1 kasutab ülikeerukaid hübriidmootoreid, mis koosnevad 1,6-liitrisest V6 turbomootorist ja võimsast energiataastesüsteemist (ERS). ERS omakorda koosneb kahest osast: MGU-K, mis kogub energiat pidurdamisel, ja MGU-H, mis kogub energiat turbo heitgaasidest.
See elektrienergia annab autole lisajõudu, mida saab kasutada möödasõitudel või kiirendamisel. Kogu süsteemi haldamine on äärmiselt keeruline, sest kütusevool on rangelt piiratud. Insenerid optimeerivad kütusekulu ja energiakasutust, pigistades piirangutest hoolimata autost välja maksimaalse võimaliku võimsuse.
Auto Kaal
Iga eemaldatud gramm auto massist tähendab paremat kiiredamist, pidurdamist ja juhitavust. Seetõttu on materjaliteadus autospordi arengus ühel tähtsamail kohal. Valdav osa autost, sealhulgas sõitja ümber olev ülitugev raam, on valmistatud süsinikkiudkomposiitidest. See materjal on uskumatult kerge, kuid samas terasest kordades tugevam ja jäigem. Lisaks komposiitidele kasutatakse laialdaselt ka titaani ja teisi eksootilisi sulameid. Viimastel aastatel on üha olulisemaks muutunud ka 3D-printimine, mis võimaldab luua keerulise geomeetriaga, kuid samas väga kergeid ja vastupidavaid detaile, mida traditsiooniliste meetoditega oleks kas äärmiselt rakse või isegi võimatu toota.
Kuidas Andmed Päästavad Elusid
Kiiruse ja tehnoloogia areng oleksid mõeldamatud ilma samaaegsete arengutega ohutuses. Iga avarii on traagiline, aga kui mõelda positiivselt, siis need annavad inseneridele äärmiselt väärtuslikke andmeid, et muuta autosport tulevikus veelgi turvalisemaks. Tehnoloogilised uuendused on päästnud väga palju elusid ja vähendanud oluliselt raskete vigastuste riski.
* Halo-turvasüsteem: Titaanist kaar sõitja pea kohal, mis on disainitud taluma mitmetonnist raskust ja kaitsma juhti.
* HANS-seade (Head and Neck Support): Süsinikkiust krae, mis ühendab sõitja kiivri tema õlgadega. See takistab kokkupõrke korral pea ja kaela ohtlikku ettepoole paiskumist.
* Avariiandurid (Accident Data Recorder): Sarnaselt lennukite"mustale kastile salvestab see andmeid kokkupõrkel tekkivate G-jõudude ja nende suuna kohta, andes inseneridele täpset teavet avarii dünaamikast.
Strateegia ja Analüüs
Telemeetria andmed ei ole kasulikud ainult auto seadistamiseks, vaid ka sõitja soorituse analüüsimiseks. Insenerid saavad võrrelda kahe tiimikaaslase andmeid, asetades nende telemeetriagraafikud üksteise peale. See paljastab koheselt, kus üks sõitja kaotab aega, olgu probleemis see, et kas ta pidurdab liiga vara või annab gaasi liiga hilja.
See objektiivne tagasiside aitab sõitjatel oma tehnikat paremaks lihvida. Ka võistluse ajal on andmed aga strateegia aluseks. Insenerid analüüsivad reaalajas rehvide kulumist ja saavad ennustada, et mitu ringi need veel vastu peavad. Selle info põhjal arvutatakse välja optimaalne boksipeatuse aeg, püüdes ajastada seda nii, et võita rajal positsioone konkurentide ees.
Tulevikutehnoloogiad
Autospordi tehnoloogiline areng ei peatu kindlasti niipea. Järgmiseks suureks sammuks on tehisintellekti (AI) laialdasem kasutamine. AI suudab läbi töötada tohutuid andmehulki ja leida mustreid, mis inimsilmale märkamatuks jäävad. AI saab aidatata lihvida võistlejate strateegiaid ja pakkuda välja optimaalseid lahendusi reaalajas.
Samal ajal liigub autosport ka kestlikkuse suunas, kus tehnoloogia mängib võtmerolli uute, keskkonnasõbralike kütuste arendamisel. See kõik muudab ka fännikogemust. Ülekannetes kuvatakse üha rohkem telemeetria andmeid, mis annab vaatajale parema ülevaate sellest, mis rajal tegelikult toimub. Neile, keda kõik see analüütika inspireerib, on oma teadmiste proovilepanekuks mitmeid võimalusi. Näiteks spordi tervitusboonuse kasutamine võib olla hea viis riskivabamalt spordiala uuel tasemel avastada ja oma analüüsioskusi testida, tehes panustusi mis põhinevad põhjalikul analüüsil.
Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!
