Elektriline hing*
Velimatti Honkanen
10.08.2014

Kia Soul saabub juulis Eestisse alles tavamudelina, kuid sellest on tegelikult juba olemas ka elektriline versioon.

Kia Soulist on tänaseks tootmises juba teine mudelipõlvkond ja ehkki Euroopas pole tegu teab mis müügihitiga, on näiteks USAs Soul üsna edukaks osutunud.
Uus Soul jagab oma platvormi Cee´diga. Elektriversioon oli korealastel päevakorras üsna varakult, akude arendustööd alustati Korea firma SK Innovationiga enam kui kolm aastat tagasi. Olgugi et akutootjatest on LG ja Samsung tänu muudele toodetele hoopis tuntumad, kuulub SK Innovation selles valdkonnas maailma suurimate tegijate hulka.
Souli akud väidetakse olevat energiamahutavuselt maailma tipptase – Kia andmetel 200 Wh/kg. See näitaja on umbes 15% parem kui ütleme Nissan Leafil.
SK liitiumioonpolümeeraku saladuseks on selle katoodi materjal, kus nikli, koobalti ja mangaani sulamis on suurendatud nikli osakaalu. Ka anoodi ja katoodi vaheline isolaator erineb tavalahendusest, sest selle keraamiline kate kannatab tavapärasest kõrgemaid temperatuure ja nii ei ole aku enam nii tundlik ülekuumenemise osas. Souli akudel ei kasutata vedelikjahutust, piisab õhkjahutusest.

Peidetud tehnika
Kia leiab, et 200 km läbisõiduulatus ühe laadimisega on linnades ja selle lähiümbruse teedel liikuvatele elektriautodele igati piisav. Tegelikus elus tuleb arvestada siiski umbes 150 kilomeetriga.
Aku on peidetud auto põrandasse ja ainsaks erinevuseks tavaautoga võrreldes on tagaistujate 8 cm kõrgemaks tõstetud põrand. Iste on seejuures jäänud endisele kõrgusele, ehkki lae kõrgus lubanuks seda ka tõsta. Nii tuleb leppida veidi ebaloomuliku isteasendiga – põlved on kõveras ja reied ei saa piisavat tuge.
Akud lisavad paarsada kilogrammi massi, kuid auto tühimass jääb siiski allapoole 1700 kg.
Et tava-Soul elektriliseks muuta, on tulnud auto kere konstruktsioonis mõningaid muudatusi teha. Nii on auto põhi õhutakistuse vähendamiseks kaetud ning kasutatakse madala veeretakistusega rehve.
Reisijate ruumi soojendus ja konditsioneer kulutavad ohtralt elektrienergiat. Seepärast on Kia paigaldanud Soulile soojuspumba, mis kasutab ära muidu kaotsi minevat siseruumi ja elektroonikaploki soojusenergiat. Kui juht on autos üksi, võib ta nupuvajutusega õhuvoolu ainult endale suunata.
Väliskuju poolest erineb elektri-Soul oma sisepõlemismootoriga sõsarast kinniehitatud esiotsa, teistsuguste velgede ja sinistes toonides kahevärvilise kujunduse poolest.
Laadimiskontaktid asuvad auto esiotsas asuva luugi taga. Tavalaadimine 240 V pistikust nõuab umbes 5 tundi, kuid kiirlaadija kasutamisel piisab 80% laadimiseks umbes poolest tunnist. Auto oma laadija võimsuseks on 6,6 kW.
Juhi ees olevad kaks näidikut annavad selge pildi energiakulust ja lähimate laadijate asukohast. Ka laadimise ning eelsoojenduse juhtimine ja programmeerimine käib keskkonsoolis asuva näidikuploki kaudu.

Toodanguvalmis
Kuigi konkreetne auto oli eelseeriast, ei paistnud see kusagilt välja. Soul EV on igati asjalik sõiduk – jõuülekanne ei unda, ei sirise, ei kosta ka mingeid muid segavaid hääli.
Sõitmine ise on lausa naermaajavalt lihtne, juhtseadmed käivad lihtsalt ja kergelt. Piduripedaali tunnetamine on elektriautodes sageli väljakutse, kuid siin probleeme ei ole. Natuke võib norida vaid ebakindla roolitunnetuse kallal.
Sõidurežiime on kolm. Vaikimisi on kasutusel ECO. Sel juhul ei ole kasutuses kogu võimalik võimsus ja selgelt on tunda ka pidurdusenergia salvestamist akudesse. Selle viimase saab nupuvajutuse teel ka välja lülitada. Kolmandaks võimaluseks on käiguvalitsast valitav B-asend, kus pidurdus on veel võimsam. Ka selles asendis ei ole see siiski veel häirivalt tugev – nagu nt BMW i3-l.
Auto dünaamilised omadused on tasemel ja elektriautole omaselt on seda tunda kohe madalatel pööretel. Auto on omas elemendis ka kiirteel, kuid sel juhul hakkab võimaliku läbisõidu ulatus kiiresti vähenema.

Elektri-Soule toodetakse Koreas samal tootmisliinil kus tavamudeleid. Sel suvel jõuavad esimesed Soul EV-d müüki USAs, varasügisel on neid ka Euroopasse oodata. Selle aasta eesmärgiks on leida Euroopas ostja 900-le ja järgmisel aastal juba 1800 autole. Hinnad pole veel paigas, aga ega siin pole korealastel muud võimalust kui järgida Nissan Leafi eeskuju.

* Soul - hing (inglise keeles)

Sarnased artiklid