Eksootikat idast
Velimatti Honkanen
23.08.2013

Jaapani autospordi ajalugu on napivõitu, kuid see-eest huvitav. Selle autoklassi suurimaid legende on Toyota 2000GT ja tuntuim selle autoga sõitja James Bond!

Esimene tõrge tekib kohe autosse istudes. Iste on küll nii taga kui vähegi võimalik, aga ruumi… seda pole ikka ollagi! Kuidas küll Sean Connery siia ära mahtus? Ega ta tegelikult ju ei mahtunudki, aga sellest räägime veidi hiljem!
Juhi töökoht on selgelt idamaine ja see on igati loogiline, kuna tegu ju ongi kuuekümnendate aastate Jaapani sportautoga. Panoraamne esiklaas ulatub peaaegu näkku ja et A-piilarid on ajastule kohaselt peenikesed, on nähtavus ekstraklassist. Läbimõõdult suure, kuid peos nöörina mõjuva puidust rooliratta taha pääsemine eeldab aga veidi võimlemist – ehkki juhil on kasvu vaid veidi üle 180 cm ja ülekaalugi õige napilt.
Veidi kohanedes ja sättides leiab siiski igati söödava sõiduasendi. Jalad sobituvad pedaalidele üllatavalt hästi ning juhtseadmed on igati loogilistes paikades.
Paar vajutust gaasipedaalile, et mootor paar lonksu aperitiivi saaks, seejärel pööre süütevõtmega. Kostab reaskuuese mõnus jauratus ja ninna jõuab selle juurde kuuluv vana kooli bensiiniving – nii nagu vanadel headel aegadel!

Algus ja lõpp
Toyota 2000GT lugu algas aastal 1963, eestvedajaks firma tollane spordijuht Jiro Kawano. Toyotal olid seljataga edukad hooajad mitmes võistlussarjas ja nii võetigi eesmärgiks luua uus sportauto, mida toodetaks vaid limiteeritud kogustes ja mis sobiks nii teedele kui võistlusradadele. Oli teinegi eesmärk – teha Toyota tuntuks ka USA turul.
Toyota 2000GT juured viivad Yamahani ning sealt omakorda Nissanini, kelle tarbeks Yamaha parajasti sportautot kavandas. Nissan tõmbus aga projektist tagasi ja asemele tuli Toyota – nüüd aga juba tunduvalt kõrgemate nõudmiste ja eesmärkidega.
Esimene prototüüp (280A/I) toodi avalikkuse ette 1965. aasta Tokyo autonäitusel ning aasta hiljem oli seeriaauto kord. Nii lõplik arendus kui ka tootmine jäigi Yamaha hooleks.
Auto konstruktsioonis on teatud ühisjooni Lotusega. Piisab kui näiteks X-tähte meenutavat karptalaraami vaadata. Mootori baasiks võeti Toyota Crowni kuuesilindriline silindriplokk, millele Yamaha spetsiaalse kahe nukkvõlliga kergmetallist plokikaane tegi.
Käigukast pärineb veoautolt Toyota FA, millele on lisatud viies käik. Kuuekümnendate aastate sportautole kohaselt on autol kõigil ratastel võimendiga ketaspidurid.
2000GT oli kallis auto ning Jaapanis sai sama raha eest kaks limusiini! Ka USAs ja Euroopas maksis see enam kui Jaguar E-Type või Porsche 911. Osalt hinna, osalt ka Yamaha piiratud tootmisvõimsuste tõttu valmis neid kolme aasta jooksul vaid 351 autot (sh ka prototüübid ja filmi tarbeks ehitatud).

Ka võistluseks
Auto oli oodatult kiire ja püstitas veel enne seeriatootmise algust, 1966. aasta sügisel, vaid 78 tunni jooksul 16 erinevat kiirusrekordit.
Kuna üks eesmärk oli ka Toyota tutvustamine USAs, tegi tehas 1968. aasta veebruaris lepingu Carroll Shelby Racinguga, osalemaks kahe autoga SCCA-sarjas. 205hobujõuliseks tuunitud auto osutus edukaks, olles avavõistlusel Porsche järel teine, seejärel tuli aga juba etapivõit. Hooaja lõpuks oli aga 2000GT-de arvel isegi kolm kaksikvõitu.
Võistlustele tõmmati siiski kriips peale. USAs karmistati uute autode turvanõudeid ja nii lõppes sealmail ka 2000GT müük – auto uute nõuetega vastavusse viimine osutus liiga kalliks.

Agendi auto
Kuuekümnendate aastate Bondi filmis „You live only twice” („Elad vaid kaks korda”) seikles Sean Connery Jaapanis. Filmi produtsent Albert Broccoli oli 2000GT pilti näinud ja nii pöördus ta Toyota poole, kes andiski filmi tarbeks kaks autot – ühe vasak-, teise parempoolse rooliga.
Kui aga 188 cm pikkune Connery autosse istuma pidi, ilmnesid probleemid – James Bondi pea oli laes ja põlved lõua all! Veelgi hullem – autosiseste võtete tarbeks pidanuks autosse mahtuma ka operaator! Asja üritati kiirkorras parandada omal käel lisatud katuseluugi abil, kuid selgus, et ainsaks mõistlikuks lahenduseks olnuks avaauto, kuid sellist ju polnud…
Jaapanlased suudavad aga imet teha. Toyota jaoks polnud see probleem ja kiiremas korras tehti valmis kaks lahtist 2000GT-d! Need ongi ainsad algupärased avaversioonid, kuid kasutatud on neid vaid filmi tarbeks ja neil ei olnud isegi küljeaknaid. Tõsi, hiljem on mõned kupeeversioonid siiski nn Bondi replicateks ümber ehitatud.
Toyota ei olnud filmist siiski kuigi vaimustuses. Enamik 2000GT-ga seotud stseene ekraanile ei jõudnudki ja autot näeb kokku vaid 6 minutit. Tõsi, praeguse arvestuse järgi on see terve igavik ning paljud firmad maksavad selle eest, et mõni sekundki kaadris olla, hiigelsummasid.
Igal juhul tegi Bond Toyotale head reklaami ja 2000GT-d teatakse tänaseni kui Bondi autot.

Rajale
Käigud lülituvad täpselt, kuid nende lülitamine on raskevõitu ning vajab veidi harjumist. See on aga arusaadav, kui meenutada käigukasti algupära – ikkagi veoauto!
Kohapeal on rooli raske pöörata ja peenike rooliratas ei istu kuigi hästi kätte. Sõites tunnetus tänu kitsastele rehvidele muutub, kuid jääb siiski veidi närviliseks. Kurvides pöörab 2000GT probleemideta. Mootor teeb just sellist häält, nagu seda ühelt sportautolt oodata võiks. Tõsi, kohe esimesel kiirendamisel ilmnesid probleemid kolme karburaatori häälestamisel, nii et mootor ei saanud õiget küttesegu kätte ja mootor kippus köhima. Rammu on aga pisut üle 1000 kg kaaluva auto tarbeks küllaga!
Toyota 2000GT on eriline pala nii Jaapani kui kogu maailma autoajaloos – ja seda eriti tänapäeval, mil ehedaid sportautosid sõna otseses mõttes tikutulega otsida tuleb!

Sarnased artiklid