Eesti kirju traktorimaailm
Mairut Marmor

Viimase aasta jooksul on traktorimaailm rikastunud mitmete uute ja värskendatud mudelitega. Mootorid on arendatud keskkonna- ja kütusesäästlikumaks, jõuülekanded efektiivsemaks ning igat kasutusmugavust parandavat detaili ei jõua kahjuks mainidagi. Masule vaatamata lisab suurenenud markide valik Eesti turule värskeid värvitoone.

Kui alustada väiksematest ehk enammüüdavatest mudelitest, siis saab esmase üldistusena öelda, et väiksema võimsusega traktorid on lihtsamad ja suure võimsusega tootjate lipulaevad saavad esimestena uue tehnoloogiaga uhkeldada, et edaspidi seda järk-järgult väiksematega jagada. Alati siiski nii ei ole, näiteks New Holland T3000 seeria kompakttraktoril tänavu kasutusse võetud metallketiga variaatori analoogi plaanitakse tulevikus kasutada kuni 115 hj traktoritel. Kompaktsete spetsiaaltraktorite seeriat on põhjalikult uuendanud ka Fendt, täites oma pisimad mudelid suurematelt tuttava tipptehnoloogiaga.
Kompaktidele järgnevad universaalsed traktorid, mis teenivad omanikule igapäevast leiba nii farmi-, põllu- kui transporttööl. Populaarse John Deere 5020-seeria on asendanud John Deere 5R. Lihtsustus mudelite märgistus, aga ka juhtimine – automaatset käiguvahetust käigurea piires selles võimsusklassis teistel pole. Mootoritel on nüüd sundjahutusega ülelaadimisõhu vahejahuti, igati kaasaegne on ka toitesüsteem.
Claas Axos ja Landini PowerMondial peidavad endas elektrohüdrauliliste abilistega – sidurita sõidusuuna muutmine, mõned nupust lülitatavad käigud – või lihtsat puhtmehhaanilist varustust. Ostjate rahakott on erinev ning lihtsuse võlu näitavad selgesti Belarus traktorite müüginumbrid. Pealegi leidub põllumehi, kellele meeldib väiksemast rikkest oma mõistusega jagu saada. Neile võiksid tänasest loost sobida ka Kioti, Farmtraci, Fotoni või Limbi mudelid, mille uuendused on peamiselt kasutusmugavust parandavad ja kosmeetilised. Kasutatakse tuntud tootjate sõlmi, ühine nimetaja on Perkinsi mootor. See ülimalt levinud jõuallikas tuksub ka Axose ja PowerMondiali kapoti all.

Tugevad tööhobused
Kiired ajad nõuavad kiireid masinaid, üha enam veerevad teedel traktorid, mille kiirus ulatub kuni 50 km/h, mõnel Fendti-seeria traktoril kuni 60 km/h. Ohutust ja sõidumugavust suurendavad seadistatavad esisilla ning kabiini vedrustus.
Mootorites toimuvat kütuse põlemisprotsessi on üha keerukam efektiivsemaks muuta, ent ökonoomsust saab lisada, optimeerides lisaseadmete energiatarvet. John Deere’i 7430/7530 E-Premium traktorite mootori hoorattasse on integreeritud generaator, mis toodab elektrit konditsioneeri ja õhkpidurite kompressorite ning mootori jahutusventilaatori elektrimootoritele. Nii ei sõltu nende seadmete töö enam mootoripööretest ning energiat tarbitakse täpselt siis, kui vaja, ja nii palju, kui vaja.
Steyr katsetab taastuvkütuse võimalusi, esmakordselt võib traktor töötada biogaasi ja diislikütuse seguga või ka puhta diislikütusega. Siinkohal hoiatan, et biogaasiballooniga Steyri näol on tegemist veel prototüübiga.
Mootori ja jõuülekande elektroonilise koostöö musternäidis on üha menukamaks muutuv hüdromehaaniline astmevaba CVT-käigukast. Piisab, kui valida CVT-käigukastile sobiv töörežiim, tallata pedaal või lükata käsihoob sobivasse positsiooni ning traktori aju leiab sujuvalt optimaalse ülekande ja mootori pöörded. Transportrežiimis saavutatakse maksimaalne kiirus võimalikult madalatel mootoripööretel, seevastu jõuvõtuvõlli töödel lubab tarkvara enne ülekande muutmist mootorit rohkem koormata. Seadistusi on muidugi hulgi. Üldpildis domineerivad siiski semi-powershift-käigukastid, mis tähendab, et eelnevalt valitud kiirusvahemikus ehk käigureas on koormuse all ehk sidurita vahetatavad käigud. Juhtimist lihtsustavad elektroonilised lülitused ja automaatrežiimid.
Nüüd tasub CVT-käigukasti ihaldades vaadata ka põhjanaabrite traktoreid, Valtra insenerid on esmakordselt konstrueerinud astmevaba jõuülekande. Oma maja looming on ka uus semi-powershift-käigukast. Käigukangi pole, kiirusvahemike ja käikude vahetamine toimub nuppude abil. Mainitud käigukastid vahendavad pöördemomenti uutel Valtra N- ja T-seeria traktoritel. Märtsi alguses läbisid Valtra S352 ja viis T-seeria traktorit edukalt viiepäevase arktilise maratoni, tehes tõsist tööd teispool polaarjoont Lapimaa karmis, kohati kuni –24kraadini langenud pakases.
Kui Valtra alles alustab astmevabadusega, siis CNH-kompaniis oli 11 aastat peaaegu muutumatuna tootmises Steyri loodud astmevaba käigukast ning aeg oli küps uueks põlvkonnaks. Hüdrostaatika poolel suuri muutusi pole, seevastu on käigukastil uus mehaanikaosa, tänu millele väheneb võimsuskadu. Ehkki käigukast on Case IH Puma ja New Holland T7000 traktoritel sama, erineb multifunktsionaalne hoob, mis lisaks kiiruse muutmisele koondab pöidla alla peamised tööks vajalikud nupud. Teadlased väidavad, et mobiiltelefon mõjutab teismeliste pöidla arengut, aga ehk on aeg uuritavate ringi laiendada?
Süsteemide elektriline juhtimine loob hulgaliselt võimalusi erinevateks seadistuseks ja töö automatiseerimiseks. Elektroonikat ühes pardaarvuti tarkvaraga täiustatigi tänavuse hooaja Claas Arion ja Axion-seeriatel. Axion-traktoritele lisandus ka võimalus jälgida pardaarvuti ekraanilt eesmise rippsüsteemi asendit.

Lipulaevad ja võimsuse tipp
Tavatraktorite kõrgeim klass on enam kui 10 tonni kaaluvad masinad raskeks mullaharimistööks. Enamasti sisaldavad nad elektroonika viimast sõna, olles ühtlasi uuenduste katselavaks.
Saastenormide täitmiseks on aastaid tarvitatud heitgaaside taaskasutust (EGR), kus osa jahutatud heitgaase suunatakse põlemiskambrisse tagasi, väiksem hapniku sisaldus vähendab põlemistemperatuuri ja see omakorda kahjulike ühendite hulka. Varmalt ennetatakse aina karmistuvaid norme uutel Massey Ferguson 8600-seeria ja Valtra S-seeria traktoritel. Kasutades valikulist katalüüsreduktsiooni (SCR), muudetakse mürgised lämmastikoksiidid ohutuks lämmastikuks ja veeks. Kuna mootori tööprotsessi ei häirita, töötab mootor ökonoomsemalt. Jõuülekande eest hoolitseb mõlemal Fendti arendatud CVT-käigukast.
Case IH Magnum ja New Holland T8000-traktoritel ollakse veel truu koormuse all lülitatavate käikudega käigukastile, kuid efektiivsuse suurendamiseks on arendatud neile kütuse säästmist võimaldav tarkvara.
Tavatraktoritele järgnevad võimsuse ja veojõu tippu esindavad liigendraamiga suurtraktorid. Kuigi Eestimaa on väike, liigub põldudel mitu selle traktoriklassi esindajat Case IH STX-seeriast (TM 5/2008), need on konkurentsitult võimsaimad traktorid, mida siinne maapind on kandnud. Eelmainitud targad käigukastid on nüüd neilgi, samuti suurtel New Holland T9000-traktoritel.

Statistika
K. a müügitulemusteni läheb natuke aega, kuid praegu sobib veel vaadata ka m. a statistikat. Majanduslangus oli siis alles noor ja müügiarvud kasvasid –2007.a tulemus ületati 47 traktoriga. ARK andmetel lisandus 2008.a. 734 uut traktorit, mille keskmine võimsus on tubli 138 hj. Arvestatud pole ATV-sid ja kahte eriveokit, mis statistikas samuti traktoritena arvel. Arvudega on mõnus mängida – kui keskmise võimsuse arvutamisel arvestada üle 50 hj traktoreid, on vastav näitaja juba 144 hj, enam kui 70 hobujõuliste korral lisandub veel 4 hj. Kui andmetes kajastuksid aga kõik nö oma kapsamaale ostetud, põkatsitega võrreldavad väiketraktorid, oleksid müüginumbrid hoopis suuremad, edetabelid teistsugused ja keskmine võimsus langeks tunduvalt.
Lõpetuseks võib öelda, et tänavused langustrendid künnavad sügavalt ka traktorite turgu ning statistikutel on selle aasta saagi kokku arvutamisel oodata tunduvalt vähem tööd.

Sarnased artiklid