Džiip Jeep’i moodi
14.10.2013

Kuigi just Jeep on andnud maailmale sõna „džiip”, kuuleb aeg-ajalt sellistest kurioosumitest nagu BMW või Toyota džiibid. Nimi nimeks, aga reaalsus on see, et Jeep ise on üha enam sunnitud rahulduma autoklassile nimeandja auga ja vaatama pealt, kuidas Toyota Land Cruiser või BMW X5 „džiibiturul” ilma teevad.

Jeep koos Chrysleriga on nüüdseks maabunud Fiati omandusse, kuid olukord, kus turul teevad ilma „džiibid”, millel džiipidega mingit pistmist ei ole, itaallasi ei rahuldanud. Tõsi, Jeep’il on veel hästi läinud – näiteks Chryslereid müüakse Euroopas nüüd Lanciatena, Dodge’id on maskeeritud Fiatideks. Jeep võib õnnelik olla, et me täna hoopis näiteks Iveco Grand Cherokeest ei räägi!

Kuigi odav pole Jeep Grand Cherokee üldsegi, päris premium-klassi ta siiski ei küüni - tee, mis tahad… Senine arhailine viiekäiguline automaatkast, ameerikalik (st Euroopa vaatenurgast puuduliku kvaliteediga) sõitjateruum, rõhuasetus bensiinimootoritele – selline kombinatsioon oli Euroopas edu saavutamiseks enam kui liig. Niisiis tegi Grand Cherokee tänavuseks mudeliaastaks läbi olulise uuenduse, mille eesmärgiks on vähendada erinevust Euroopa premium-maasturitest.

http://www.youtube.com/watch?v=_ZPt3hg91RQ&feature=share&list=UUlkRP15Zk...

Et tegu on faceliftiga, siis kere jäi samaks. Eestvaates hämmastavad harjumatult väikesed esituled, mida ajastule kohaselt ümbritsevad valgusdioodidest kaared. Muutunud on ka radiaatorivõre, mis reedab kohe, et tegu on uue autoga.

Suurim uudis peitub autos sees – need on uus 8käiguline automaatkast ja värske multimeediasüsteem. Käigukasti väljatöötamise taga on täheühend ZF – kentsakas on, et ameeriklastele teevad automaatkaste mitte selle ala omaaegsed valitsejad jänkid ise, vaid hoopis sakslased. Sisuliselt on tegu sama paljukiidetud kastiga, mida kasutatakse Jaguaridel ja Land Roveritel.

Ehkki Grand Cherokee istub samal platvormil tavaliste sõiduautodega, ei ole unustatud, et Jeep on andnud nime tervele autoklassile. Kliirens, mis sõltuvalt mudelist on 19,5-22 cm, 30 kraadi kanti ulatuvad lähenemis- ja eemaldumisnurgad jms ei ole sugugi viletsad näitajad. Lisaks veel kolm erinevat nelikveoskeemi: klassikaline vajadusel nelikveole ümber lülituv Active Drive I, aeglustiga Active Drive II ja lõpuks veel tagadiferentsiaali blokeeriv Active Drive Lock – nii et vajadusel võib grandile rahumeeli raske paadihaagise taha haakida ja selle sobivas kohas vee äärde vedada.

Kui välimuse osas on kohe selge, millega tegu, siis tõelise metamorfoosi on läbi teinud sõitjateruum. Juhiesise näidikuploki seitsmetolline TFT-ekraan lubab sinna manada kokku 120 erinevat näitude kombinatsiooni – iseasi, kes sellega reaalselt ikka mängida viitsib! Kuid seda ei tohi segi ajada multimeediasüsteemi UConnect 8,4tollise puutetundliku ekraaniga keskkonsoolis – senine oli ajast-arust käigukasti kõrval. See on teine tõsine etteheide. Samas on sinnagi vast liiga palju asju koondatud – näiteks istmesoojenduse ja ventilatsiooni sisselülitamiseks ei tahaks talvel küll kuidagi menüüdesse sukelduda… Käigukang on USA autodel sageli rooli küljes, kuid siin on ta meile harjumuspärases kohas. Tõsi, kang ise harjumuspärane ei ole. Tegu on pigem joystickiga, mille kõrvalt leiab nelikveorežiimide lülitusnupu.

Mugavust armastavale ameeriklasele kohaselt ei ole 2,2 tonni (siiski sõltuvalt mudelist tähendab see vana mudeliga võrreldes kuni 180 kg kaaluvõitu) kaaluv Grand Cherokee mõeldud otseselt agressiivseks sõiduks, kuid 3liitrise diisli 250 hj ja 550 Nm on meie oludes enam kui piisavad näitajad. Möödasõidud maanteel sujuvad probleemideta - vaid spidomeetrit tuleb hoolega jälgida! Kui ZFi käiguvahetus tõesti millegipärast rahuldama ei peaks (ei kujuta küll hästi, miks), siis saab soovi korral käike ka ise rooli taga asuvate labade abil lapata.

Lisaks diislitele on Grandidest olemas ka bensiiniversioonid – alumises otsas 3,6liitrine Chrysleri päritolu jõuallikas (271 hj, 316 Nm), valiku tipus aga kaks V8-mootoritega versiooni, kuid nende vastavalt 364 ja 477 hj „pillide” juures hinnatakse hoopis teisi väärtusi, mitte ökonoomsust või ratsionaalsust.

Sarnased artiklid