Doping rehvitestis
Vello Kala
15.04.2005

Olen palju rääkinud ja kirjutanud, et Tehnikamaailma testid on põhjalikud, asjatundlikud ja sõltumatud – lugeja võib nende alusel julgelt oma ostueelistusi kujundada. Paraku tilkus sügisese talverehvitesti järel meie meetünni inetu tõrvatilk…

Vanad kreeklased jätsid olümpiamängude ajaks isegi sõja pooleli. Meie aeg enam nii õilsameelne ei ole, ometi peavad paljud olümpiamänge suurimaks eri rahvaid ja kontinente ühendavaks ettevõtmiseks.
Mis tähendab, et olümpiavõit tõotab suurt kuulsust ja rasket rahakotti.
Mis omakorda tähendab, et leidub neidki, kes hakkavad eduteed otsima väljaspool spordireeglite piire imerohusüstlaid tagumikku torgates ning pärakusse peidetud pissikotiga süstimise ilmsikstulekut varjata püüdes.
Mis parata, selliseid leidub.
Ning nüüd on selgunud, et ÜKSKÕIK MIS HINNAGA võita soovijaid leiab mitte üksi suurtel spordivõistlustel, vaid ka Tehnikamaailma rehvitestis.
Talverehvide testi eesmärk on aidata juhte rehvide leidmisel, mis sobiksid meie talveoludesse. Muidugi jagab teavet oma rehvide kohta ka iga tootja ise, ent müügimehe jutt on müügimehe jutt – seda puhta kullana võttes oleksid kõik rehvid kõige paremad.
Meie talverehvitest on ainulaadne, põhjalik ja väga kallis ettevõtmine, mille läbiviimiseks on ühinenud seitse Põhjamaade ja Ida-Euroopa ajakirja. Teist sellist testi pole olemas – sel lihtsal põhjusel, et "põhjamaa tüüpi" talverehve põhiliselt vaid Skandinaavias, Soomes, Baltimaades ja Venemaal kasutataksegi. Kogume rehvid kokku ja katsetame neid põhjalikult erinevates talveoludes.
Kuidas testitavaid rehve hangime? Lihtsaim – ja järgnevat arvestades objektiivseim lahendus oleks need poest osta. Paraku peame oma testi korraldama kuid enne tegeliku talvehooaja algust, et siis, kui rataste vahetamiseks läheb, oleksid kõigil testitulemused juba trükituna võtta. Kaugeltki kõik tootjad pole meie testi ajaks oma hooaja uudismudeleid veel müüki saatnud ning nii ei jää muud võimalust, kui küsida uudisrehve tootjatelt. Seega säilib võimalus, et meile toodav rehv pole päris sama, mis veidi hiljem poodidesse jõuab.
Mõistagi ei istu Tehnikamaailma toimetuses ja Test World Oy peakontoris sinisilmsed lapseusku inimesed. Oleme kasutusele võtnud "pissiproovi" – kontrollime hooaja alul üle, kas müüki jõudnud rehv on ikka sama, mis meile varem testimiseks saadeti.

Kahtluste sünd

Järelkontrolli valitud rehvid läbisid uuesti jää ja kuiva asfaldi katsed. Muidugi, täpselt selliseid ilma- ja teeolusid, mis valitsesid kuude eest testi ajal, pole võimalik taasluua. Seetõttu valitakse testitute hulgast "võrdlusrehv" ning selgitatakse pärast testi müüki jõudnud rehvide suutlikkus võrdlusrehviga võrreldes. On see suhe lähedane testis saadud tulemustele, on kõik korras. On uus rehv aga kehvem, kui oli testile esitatu, on põhjust asja lähemalt uurima hakata. Matemaatiliselt näeb see välja nii, et võrdlusrehvi katsetulemustele omistatakse 100% väärtus, kontrollitava rehvi tulemus tuleb siis üle saja, kui see on võrdlusrehvist parem, või alla saja, kui rehv osutub võrdlusrehvist vähem suutlikuks. Mõistagi pole siin eesmärk hinne ise, vaid on vaja välja selgitada, kas korduskatsel on n-ö kahtlane rehv võrdlusrehvi suhtes samades numbrites nagu algse testi ajal.
Võrdlusrehviks valiti seekord Nokia Hakkapeliita RSi – see rehv oli saadaval kauplustes juba testi ajal ning järelikult selle "puhtuses" kahtlusi polnud.
Täiendava kindluse mõttes tehti sellega jääkatsed kolme erineva välistemperatuuri tingimustes, sest ilma mõju rehvide suutlikkusele on küllaltki oluline. Ka algses testis oli kolm ilmakatset välistemperatuuril vahemikus –13 kuni –1 °C. Korduskatsetel olid temperatuurid vastavalt –15, –4 ja 0 °C. Korduskatsed sõideti Ivalos Test Worldi katserajal, nagu algses testiski.
Ja siis see juhtus. Korduskatsetel selgus, et Continental ContiVikingContact 3 rehvide tulemus võrdlusrehvi suhtes on sedavõrd halvem testis näidatust, et oli põhjust asja sügavamalt uurida.

Hea või kestev?

Rehvi pidavus ja kestvus on üksteisega vastuolus omadused. Vormel-1 autode pehmed rehvid haaravad asfaldist kui hammastega – aga kuluvad olematuks 50–300 kilomeetriga. Samas võite mõnelt odavalt tootjalt saada n-ö kestvusrehvi, mille võiks pärast kahte suvehooaega ära pesta ja uue pähe müüki panna – aga hoidku jumal teid sellise rehviga ohuolukorda sattumast.
Mida pehmem kummisegu, seda parem haare – ent seda lühem läbisõit. Siin avanebki pettureile võimalus: rehvi, mis ei kestaks ühte talvegi, ei sooviks ükski ostja. Aga ühe t e s t i peab selline ülipehme rehv võidukalt vastu.
Niisiis hakkasime kahtlusi äratanud rehvi lähemalt uurima. Masstoodangus esineb alati teatud kõikumisi, seetõttu tõime poest veel ühe jooksu mainitud Contisid. Kõik laboratoorsed katsed tehti nii testiks esitatud kui poest ostetud rehvinäidistega. Vigade vältimiseks mõõtsime kummisegu jäikust rehvipinna 15 erinevast punktist. Tulemuseks sai siis 15 mõõtmise keskmine väärtus.
Nagu näete tabelist, kinnitasid katsetulemused, et testis osalenud rehv oli pehmemast segust kui hiljem müügile jõudnud rehvid. Oli aeg hakata rehvisegu koostist uurima.

Rehvid laborilaual

Kummisegu analüüs on tegelikult üsna keeruline ettevõtmine. Muidugi, vastavad seadmed ja oskusteave on olemas igal rehvitootjal. Ent kuna rehvitootjad on "huvitatud pool", ei tulnud nende laborite kasutamine Tehnikamaailma testi puhul mõistagi kõne allagi. Niisiis asusime sõltumatut laborit otsima. Kerge see polnud. Mõned küll lubasid välja selgitada kummisegu koostisained, polnud aga võimelised määrama komponentide vahekorda segus. Aitäh, aga poolik lahendus Tehnikamaailmale ei kõlba!
Lõpuks leidsime Kokkolast Kesk-Põhjamaa tehnoloogiakeskusest (Ketek) katse läbiviimiseks vajaliku seadmestiku ja oskusteabe. Viisime neile kolm rehvidest lõigatud proovitükki. Laboratoorium ei teadnud, mis tootest analüüsiks saadetud kummitükid on lõigatud – nende jaoks olid need lihtsalt katseobjektid A, B ja C. Meid huvitas loodusliku kummi ja sünteetilise butadieenkaut_uki suhe rehvide pinnakihis.
Nagu tabelist näete, on erinevus testirehvi ja poest ostetud rehvide pinnasegu koostises ilmne. Nii suurt kõikumist ei ole võimalik seletada juhusega.
Tõsi, rehvisegu ei ole veel kogu tõde. Erinev segu eeldab heade tulemuste saavutamiseks ka sellele sobivat rehvistruktuuri. Selleski osas ei soovinud Tehnikamaailm tõde kohvipaksu pealt vaadata.

Rehvikirurgia

Rehvi tükeldamine sae või lõikekettaga põhjustab kuumenemist, mis omakorda mõjutab rehvi materjali ja moonutab struktuuri. Seetõttu valisime koos meie partneri Laserle Oy-ga vesilõikustehnika. Ülikõrge surve all abrassiivseid liivaosakesi sisaldav veejuga lõikab puhtalt ega moonuta lõikejoonel asuvate kihtide kuju ega keemilisi omadusi.
Nii. Pritsmepilv… ja nüüd on lahkamistulemused meie ees. Protektori osas ei avastanud me mingeid erinevusi, ent testirehvi küljed olid poes müüdavate omadest 10% paksemad.
Paksem rehvikülg tähendab jäigemat rehvi. See omakorda kompenseerib pehme kummiseguga rehvi vähenenud sõidustabiilsust. Olnuks pehmem segu sattunud rehvivormi juhuslikult, poleks me avastanud erinevusi struktuuris. Nüüd oli aga kõik selge – pehmele segule oli valitud ka sellega sobiv struktuur. Ning olemegi jõudnud kokkuvõtteni: erinevused testiks esitatud ja tegelike müügirehvide vahel on nii kummisegu mehaaniliste omaduste, koostise kui rehvi konstruktsiooni osas nii suured, et neid pole võimalik vaadelda juhuslike kõikumistena tootmisprotsessis. Rehv, mis esitati testiks, polnud selline, mis tegelikult müüki jõudis.

Kas tasub Continentali osta?

Conti rehvid on nii meie kui mujal maailmas korraldatud testides tihti parimate hulka jõudnud. Raske on hinnata mujal korraldatud testide usaldusväärsust, ent Tehnikamaailm on alati teinud rehvidele ka "dopingukontrolli" ning kümneaastase kogemuse põhjal pole meil varem olnud Contile mingeid etteheiteid. Seega tuleb mullu sügisel toiminut vaadelda kui üksikjuhtumit, mitte kui kogu Continentali kontserni toodangut puudutavat seika. Kellegi Conti töötaja võiduiha viis nad tookord üle lubatu piiri. Tõenäoliselt hindab Conti juhtkond tema tegu nii nagu see väärib, see pole aga enam Tehnikamaailma probleem.
Et kummutada mõned interneti jututubade kuuldused – mõistagi pole müüki jõudnud ContiVikingContact 3 kehvapoolne rehv. Koht testitulemuste lõpptabelis oleks tulnud igal juhul kõrge. Ent mitte enam esikoht.
Sõltumata sellest, kelle süü läbi eksitav testitulemus lehte jõuab, lugejate ees kanname vastutust ikka meie, Tehnikamaailma tegijad. Palume vabandust, et mullu oktoobris avaldatud talverehvide test ei kajasta ühe rehvi osas tegelikku olukorda. Ühtlasi lubame, et dopingusõel meie testides muutub senisest veelgi tihedamaks.
Muide, märtsinumbris avaldatud suverehvide testi võitis taas Continentali toode. Meie lugeja võib neisse testitulemustesse igati eelarvamusteta suhtuda – mõistate ju isegi, et enne tulemuste väljakuulutamist tuli võitnud Conti rehvil küll KÕIK dopingulabori anumad täis pissida!

Sarnased artiklid