Diiselgigantide heitlus
Rein Luik
10.08.2007

Eelmisel aastal tegi Le Mans’i 24 tunni sõidus ajalugu Audi, võites legendaarse ööpäevase võidusõidu esmakordselt diiselmootoriga varustatud prototüübiga. Tänavu sekkus võitlusse Audiga vägev konkurent, Peugeot oma diiselautoga, kuid ühe aasta jagu kogemusi rohkem omav Audi jäi seekord veel peale.

Kui Audi R10 oli praktiliselt kogu möödunud aasta juba võistlustules olnud, lisaks Le Mans’i võistlusele ka American Le Mans’i sportautode sarjas, siis Peugeot 908st saadi esimesed muljed võrdluses konkurentidega alles märtsi lõpus Euroopas toimunud Le Mans Series sarja ametlikel testisõitudel Paul Ricardi rajal. Peugeot 908 osutus küll suhteliselt kiireks, kuid samas oli autol probleeme töökindlusega. Et uuest autost veelgi paremat ülevaadet saada, osales tehasetiim ka LMES-sarja kahel esimesel etapil, Monzas ja Valencias. Mõlemalt võistluselt saabuti küll peakorterisse tagasi võiduga, kuid ka nendel sõitudel polnud Peugeot 908 mudeli etteasted probleemivabad.
Audi tõi Le Mans’i kolm meeskonda, kõigis nii sportautodelt kui Le Mans’ilt kogemusi omavad sõitjad. Peugeot seevastu meelitas oma kahe auto rooli mõne kogenud sõitja kõrvale ka mitu staari, kel varasemad kogemused puudusid. Nii näiteks oli kolmanda mehena Pedro Lamy ja Stephane Sarrazini kõrval kolmekordne Champ Cari sarja meister Sebastien Bourdais’. Teises autos aga viskus Marc Gene ja Nicolas Minassiani meeskonnakaaslasena võistlustulle 1997. aasta F1-maailmameister Jacques Villeneuve.
Samas mõlema tehasetiimi bossid pelgasid veidi hoopis Pescarolo eratiimi autosid, mis olid paaril viimasel aastal näidanud väga head kiirust, kusjuures tänavu olid stardirivis hoopis uued Pescarolo Judd autod. Pealegi otsustas Le Mans’i sõitu korraldav klubi ACO vähendada diiselmootoriga autode kütusepaakide lubatud mahtu, mis tähendas, et diiselmootoriga autodel oli 81 liitrit kütust bensiinimootoriga autode 90 liitri vastu.
“Paljud on juba eelnevalt Pescarolo n-ö maha kandnud, aga ma oleks selles asjas veidi ettevaatlikum,” tõdes Audi kogenud piloot Allan McNish enne võistlust. “Tänu suuremale paagile peaks nad ühe paagitäiega suutma läbida kaks ringi rohkem kui diiselautod.”
Parima stardikoha teenis Peugeot’le välja Champ Cari staar Bourdais, kes suutis edestada Audi rooli hoidnud McNishi poole sekundiga. Kolmanda stardipositsiooni teisele Peugeot’le teenis sekundilise kaotusega välja Marc Gene, edestades ülejäänud kahte Audit. Parima Pescarolo kiirus osutus kvalifikatsioonis siiski tagasihoidlikuks ja kaotust Peugeot’le kogunes tervelt seitse sekundit.
Hoolimata Peugeot parimast ringiajast kvalifikatsioonis haarasid Audid juba esimese tunni järel enda kätte kolm esimest kohta. Kuid veel enne kui jõuti teine tund lõpuni sõita, oli üks Audi lõplikult mängust väljas, sest Mike Rockenfeller oskas oma R10ga rajabarjääri kihutada ja auto sõidukõlbmatuks muuta. Kuigi Rockenfeller üritas raja ääres oma autot ise remontida, et vähemalt boksi jõuda, osutus see lootusetuks ettevõtmiseks.
Välja arvatud liidrikoht, mida hoidis seitsmekordse Le Mans’i võitja Tom Kristenseni juhitav Audi meeskond, käis esiotsas pidev kohtadevahetus teise Audi, kahe Peugeot’ ja ühe Pescarolo tiimi auto vahel. Viiendal tunnil aga hakkas suitsema Bourdais’ Peugeot ja remonditööde järel rajale tagasi jõudnud meeskond leidis end kolmeringilise kaotusega alles viiendalt kohalt.
Peagi pidid Peugeot sõitjad tunnistama, et põhiliselt jääb 908 mudelil võrreldes Audi R10ga vajaka kiirusest sirgetel. “Kurvilistel lõikudel on meie kiirus sama, kuid pikkadel sirgetel ei suuda Audide kannul püsida,” tunnistas Nicolas Minassian.
Kui pool distantsist oli läbitud, oli seis Peugeot’ vaatevinklist kurb – kaks Audit juhtisid, kusjuures Kristensen-McNish-Capello auto kolme ringiga Werner-Biela-Pirro meeskonna ees, ja parim Peugeot (Gene-Minassian-Villeneuve) kaotas liidritele juba viie ringiga. Teises suurima tähelepanu all olevas klassis ehk GT1-autodel püsisid rõõmsalt liidrikohtadel kaks Aston Martinit ja tiimibossid hoidsid pöidlad pihus, et ehk ükskord lõpuks suudetakse ka finišis oma suurimaid rivaale ehk Corvette’i meeskondi edestada.
Hommikune päikesetõus tõi tagasilöögi Pescarolo tiimile, kui Emmanuel Collard, kelle auto oli juba kaua suutnud sõita neljandal kohal ja hoida seljataga üht Peugeot’d, tegi avarii ja langes remonditööde tõttu viiendale kohale. Ei kulunudki sellest hetkest rohkem kaks tunnikest ja kolmest võistlust alustanud Audist oli järele jäänud vaid üks. Nimelt põrutas Rinaldo Capello liidrikohalt rajapiirdesse ja koos sellega haihtusid ka Tom Kristenseni lootused rekordiliseks kaheksandaks võiduks. Liidriks tõusis Biela-Werner-Pirro juhitav Audi R10, edestades Villeneuve’i Peugeot’d nelja ringiga. Heitluses Aston Martin versus Corvette püsis endiselt paremal kohal Aston Martin, kuid edumaa Corvette’i ees oli vaid üks ring.
Ja siis hakkas sadama. Kolm tundi enne võistluse lõppu, kui Audi edumaa ühe Peugeot’ ees oli kasvanud juba viiele ja teise ees kaheksale ringile, algas vihmasadu. Ja samaaegselt Peugeot’l probleemid töökindlusega. Teisel kohal püsinud Peugeot 908 pöördus boksidesse streikiva mootoriga ja nii tõusis kolmandale kohale Pescarolo-Judd, mille rooli jagasid Bouillon, Collard ja Dumas.
Peugeot mehaanikud püüdsid meeleheitlikult boksi pöördunud auto mootorit korda saada ja kuigi Minassian saadetigi pärast enam kui poolteist tundi kestnud remonditöid uuesti rajale, pöördus mees ühe ringi järel boksi tagasi ning selle auto võistlus kuulutati lõppenuks.
Kui sõita oli jäänud veel vaid tund, hakkas Peugeot’le pärale jõudma karm tõde, et sel aastal tuleb suu Le Mans’i võidust puhtaks pühkida, sest nende ainsa veel võistlustules püsiva auto kaotus oli juhtivale Audile juba seitse ringi. Kolmandat kohta hoidev Pescarolo meeskond võis tunda end suhteliselt turvaliselt, sest kaotus liidrile oli 12 ringi, aga järgmist kohta edestati koguni 21 ringiga.
Palju põnevam oli aga olukord GT1-klassis, kus David Brabham püsis Aston Martini roolis küll veel liidrina, kuid temast palju paremaid ringiaegu näitas ringiga maha jäänud Corvette’i roolis Ron Fellows.
Viimasel tunnil tihenes vihmasadu ja kohtunikel ei jäänud muud üle kui saata rajale turvaauto. Le Mans’i kuulsal ringrajal voolasid mõned suuremad vihmaveejõed ja väiksemad jõekesed. Turvaauto taga mööduski suurem osa viimasest tunnist ja Audi R10 meeskond koosseisus Marco Werner, Emmanuele Pirro ja Frank Biela saabus turvaliselt ning võidukalt fini_isse. See oli Audile juba seitsmes Le Mans’i 24 tunni sõidu võit viimase kaheksa aasta jooksul.
Hoolimata sellest, et Peugeot meeskond koosseisus Pedro Lamy, Stephane Sarrazin ja Sebastien Bourdais pidid vastu võtma kümneringilise kaotuse, jäi tiimi juhtkond debüütetteaste tulemusega rahule. Lähituleviku eesmärgiks seati Peugeot’s tippkiiruse ja töökindluse parandamine, et järgmisel aastal Audi pjedestaali kõrgemalt astmelt lõpuks välja tõrjuda. Rahule jäid ka kolmanda koha saavutanud Pescarolo sõitjad, kes arvasid, et see oli ikka väga hea tulemus heitluses viie diiselauto vastu.
Võib-olla kõige enam rõõmustasid hoopis Aston Martin DBR9 roolis GT1-klassi võitnud sõitjad Darren Turner, David Brabham ja Rickard Rydell. Kahel eelmisel aastal oli Aston Martin olnud sunnitud võitluses klassi parima tiitli eest alla vanduma Corvette CR6 autodele, nüüd kolmandal korral õnnestus lõpuks pearivaale edestada.
Väiksemate sport-prototüüpide ehk LMP2-klassis kippusid võistluse esimesel poolel millegipärast järjepanu katkestama liidrikohale tõusnud meeskonnad ja lõpuks saabus selles klassi võidukalt finišisse Zyteki mootoriga varustatud Lola B05/40.
Huvitavaid persoone oli võidu kihutamas GT2-klassis, kus näiteks ühe Ferrari F430 GT-auto rooli oli hoidmas ka kuulus F1-autode konstruktor Adrian Newey, kelle meeskond lõpetas võistluse klassi neljanda kohaga. Teise samasuguse auto roolis aga kihutas endine F1-staar ja Eesti pinnalgi ralliautoga võistelnud Mika Salo, kes pidi võistluse pooleli jätma. Klassivõit kuulus järjekordselt Porsche 911 GT3 RSR autole.

Sarnased artiklid