Cayenne sai stepslisse
Tõnu Ojala
20.12.2014

Porsche saab nüüd uhkustada kolme erineva pistikhübriidautoga oma mudelivalikus – mullu esitletud Panamera S E-Hybridi ja eksootilise sportauto 918 Spyder kõrval sai selle tehnoloogia ka Cayenne.

Porschest on saanud maailma juhtiv pistikhübriidautode tootjaid – ainsana autotootjatest saab ta uhkustada kolme erineva mudeliga. Ning kui poolteist aastakümmet tagasi hübriidautode tähelennu alguses pandi rõhk ökonoomsusele, siis nüüd tahab Porsche tõestada, et hübriidautodega saab seostada ka sportlikkust (tõsi, päris samal ajal need kaks asja siiski omavahel hästi kokku ei klapi).
Cayenne on olnud aastaid Porsche tähtsaim müügiartikkel. Uues plug-in-hübriidis on elektrimootor paigutatud 3liitrise V6-bensiinimootori ja 8käigulise automaatkäigukasti vahele. 104 elemendist koosnev 10,8 kWh liitiumioonakude plokk asub pakiruumi põhjas. Pelgalt elektri jõul suudab Cayenne E-Hybrid liikuda kuni 36 km kaugusele ja kuni 125 km/h kiirusega (muidugi mitte mõlemat samal ajal!), edasi lülitub igal juhul sisse bensiinimootor.
Hübriidmudel oli ka Cayenne’i eelmises mudelipõlvkonnas, kuid siis oli tegu „tavalise”, mitte pistikhübriidiga, kus 1,7 kWh akuplokil oli vaid abistav roll. See kajastub ka jõuallika valikus, kus senise hübriidi 34 kW elektrimootori on asendanud 70 kW elektrimootor. Summaarne võimsus küünib nüüd 416 hj-ni, moimendinäiduks teatab Porsche 590 Nm.
Tehniliselt oli Cayenne’i muundamine pistikhübriidiks Porschele lihtne ülesanne – tuli võtta hübriid-Panamera ja tehnika sealt ümber tõsta. Nii labaselt sakslased asjale siiski ei lähenenud – Cayenne on oluliselt uurem ja raskem ning tagamaks kuni 36 km läbisõitu, kasvatati akude maht Panamera 9,4 kWh pealt 10,8 kWh-le. Kodustes oludes lubatakse akude täis laadimist 3,5 tunniga. Ka erineb Cayenne Panamerast veoskeemi poolest – Panamera S E-Hybrid on tagaveoline, Cayenne S E-Hybridil veavad aga kõik neli ratast.
Hübriid-Cayenne’i sõitjateruum ehmatab nupumerega. Et tegu Cayenne’i mudelivaliku ühe tipuga, siis on enam-vähem kõik, mida sellele autole üldse paigaldada saab, olemas ja seega vajavad need funktsioonid ka juhtimist.
Kui akud pikemat otsa tehes tühjaks sõidetud (tõsi, päris tühjaks sõita ei saagi), aga teada, et mõne aja möödudes tuleb näiteks suunduda mõne suurlinna keskmesse, kuhu sisepõlemismootoriga autol asja ei ole, siis tuleb sisse lülitada generaatorrežiim, mis kiirendatud korras asub sõidu ajal akut täitma. 80% täituvuse saavutamiseks kulub umbes pool tundi. Loomulikult annab auto ka ise jooksvalt teada, kui mitmeks kilomeetriks ta parajasti rammu on. Targem on akusid siiski vooluvõrgust laadida, seda enam et autoga komplekti kuulub ka Porsche Designilt kujunduse saanud laadija.
Kütusekulu mõõtemeetodid ei kipu tavaeluga paraku sageli klappima ja eriti hull on seis pistikhübriidide puhul, mis mingi aja üldse ilma bensiini või diislikütuseta hakkama saavad (seega on kulu justkui 0 l/100 km), siis aga sedasama fossiilkütust nii sõitmiseks kui akude laadimiseks tarbima hakkavad. Niisiis, kui mõõta kulu 100 km läbimiseks, saame ühe numbri, kui aga võtta ette nt 200 km sõit, siis on reaalsus juba teine. Igal juhul täna kehtivate standardite kohaselt on Porsche Cayenne E-Hybridi keskmiseks kulunäiduks 3,4 l/100 km ja võib kindel olla, et mingil hetkel need numbrid ekraanil ka on.

Sarnased artiklid