BMW 7seeria
Jaanus Vint

Tüübitähist E38 kandev 7. seeria BMW oli kümmekond aastat tagasi paljude unistusteauto. Sellele võis tänaval vesise suuga järele vaadata, sest suure hinnanumbri tõttu jäi see tavalise inimese jaoks tõesti vaid unistuseautoks.

E38 tootmine algas 1994. aastal. Tähtsaks innovatsiooniks oli I-Busi esitlemine: nii nimetati süsteemi, milles kõik auto elektriseadmed olid ühendatud ühte infokeskkonda (CAN-võrk) ning said omavahel suhelda ja koordineeritult tegutseda.
Mootorivalik koosnes algselt eelkäijalt E32 tuttavate V8-mootoritega mudelitest 730i ja 740i, tippmudeliks oli uuendatud 5,4liitrise V12-mootoriga 750i. Hiljem lisandus kuuesilindriline 728i, 1996. aastal asendati senised V8-d täiustatutega: 730i asemele tuli 735i ja 740i sai 4,4liitrise mootori, mis arendas senisega võrreldes sama palju võimsust (210 kW / 286 hj) ent pakkus madalamatel pööretel suuremat (40 Nm) momenti. Samas lisandusid diiselmootoriga 725tds ja käsitsilülitamise võimalusega automaatkast Steptronic. 1998. aastal läbis auto kerge facelifti, viimastena liitusid mootorivalikuga uued ühisanum-sissepritsega diislid 730d ja 740d.
Lisaks tavalisele sedaanile pakuti esindusülesanneteks sobivat 140 mm pikema telgede vahega mudelit Lang. Äärmiselt haruldane erimudel on veelgi pikema kerega (ligi 5,4 meetrit) limusiin L7.
Millise mudeli kasuks siis otsustada? Valikus tagasihoidlikum on kuuesilindriline 728i. Seda mootorit ei maksa V8-tega võrreldes alaväärseks pidada, suure auto liigutamisega saab ta hakkama sama hästi kui kolmeliitrine. Kes soovib paremat dünaamikat, selle jaoks on suuremad V8-d, mille võimsuslisa on piisavalt suur, kaalumaks üles pisut tõusnud kütusekulu.
Mööda ei saa vaadata diiselmootoritest. Mudel 725tds ei ole kuigi silmapaistev, kulude ja omaduste suhte seisukohalt on tõelised t_empionid hoopis jõulised common rail-diislid. Näiteks mudeli 740d tohutu 560 Nm moment (seda on enam kui sama vanal M5-l!) juba 1750 p/min juures annab autole veduri jõu, tarbides 100 kilomeetri läbimiseks keskmiselt vaid kümmekond liitrit diiselkütust. Sellisele pöördemomendile ei oleks senised käigukastid vastu pidanud ning ZFil tuli spetsiaalselt uus konstrueerida. Selle varutegur sai siiski üsna väike, mistõttu pole soovitatav nende autode mootorit tuunida – kast laguneb laiali!
Väga huvitav jõuallikas on V12 – kummagi kuuesilindrilise mootoripoole näol on tegu justkui eraldi mootoriga, millel oma süütesüsteem ja mootorijuhtimine. Nii on võimalik autoga sõita (ja muuseas üsna kiiresti!) ka juhul, kui pool mootorist peaks rivist väljas olema. Ka muudab vea leidmise hõlpsamaks võimalus mitmeid detaile mootoripoolte vahel ümber tõsta. Tegu on küll siidiselt ühtlase ja vaikse käiguga jõuallikaga, ent praktiline vajadus sellise elitaarse mootori järele on väike – paljudele on juba 740 enam kui piisav.
Valdavalt on E38-d varustatud 5astmelise automaatkastiga (tavaline või Steptronic). Mõned väiksemate mootoritega mudelid olid saadaval ka 5käigulise (4,0 V8 puhul 6käigulise) manuaalkastiga, aga need ei sobinud suure ja mugava auto iseloomuga hästi kokku ning pole seetõttu eriti populaarsed.

Äriklassi luksusauto
Suure BMW varustus on rikkalik ja viimistlus kõrgeimal tasemel, midagi pole ette heita ka koostekvaliteedile. Näiteks on paljudes “seitsmestes” autotelefon (mõnel juhul lausa kaks), lisade hulka võivad kuuluda muu hulgas püsikiirushoidik, kojameeste vihmaandur, parkimisandurid, navigatsiooniseade (mõnedel autodel saab selle ekraanilt telepilti vaadata) ja palju muud.
Istmed on mugavad ja head tuge pakkuvad ning loomulikult kõigis mõeldavates suundades elektriliselt reguleeritavad, comfort-istmed võimaldavad seljatuge kahes osas liigutada. Mõned istmed on varustatud masseeriva lisafunktsiooniga.
BMW on rohkem juhile mõeldud auto kui teised konkurendid selles klassis. Roolitunnetus on suurepärane ja rool täpne, juhitavus on sportlik ning samal ajal on vedrustus väga mugav. Auto jätab tugeva ja konkreetse mulje, pidurid on suure auto tarvis piisavalt võimsad.
Auto on tänu heale heliisolatsioonile väga vaikne, mida on hea silmas pidada seda ostes – kui kuulete mingisuguseid häirivaid helisid, on nende põhjuseks ilmselt mõni rike.
Varustusse võivad kuuluda kahekordsed aknaklaasid, mis muudavad auto veelgi vaiksemaks; samas töötavad need ka termoisolatsioonina ja hoiavad autot talvel sooja ning suvel jahedana (sellise klaasi vahetamine on muidugi kallim).

Mitte päris veatu
E38 on üldiselt vastupidav auto, ent oma nõrgad kohad on sellelgi. Vanemate 3liitriste V8-mootorite üldlevinud veaks on õlipumba poldid, mis aja jooksul resonantsi tõttu lahti loksuvad ning tavaliselt karteri põhjas maanduvad. Halvemal juhul võivad nad aga pumpa käitava keti vahelt läbi käia, rikkudes sellega keti ja/või ketirattad. Omanike kogemuse põhjal on mõistlik neid kahtluse korral kontrollida ja pingutada. Seda on üsna lihtne teha, ent kuna tegevus nõuab õlivanni eemaldamist, on mõttekas see õlivahetusega siduda. Pingutada tuleks nii pumba korpust koos hoidvaid kui pumpa mootori küljes hoidvaid polte. Poltide lahtipõrumisele võib viidata ka süttinud õlirõhu märgutuli.
Lekete kartuses tuleks kontrollida roolivõimendi voolikuid, üle tuleks vaadata ka mootor. Automaatkastidel on esinenud sidurikoja purunemisi. Diiselmootoritel võib esineda õlikanali ummistumisest põhjustatud turbo rikkeid, parim viis probleemi vältimiseks on kasutada kvaliteetset õli ja seda õigel ajal vahetada. Teine võimalus turbo rikkuda on mustunud õhufiltriga sõitmine – et meie teed on Saksamaa omadest tolmusemad, võiks filtrit vahetada algselt ettenähtust poole sagedamini, ehk siis iga teise õlivahetuse ajal.
Autolt eemaldatud või riknenud katalüsaator tundub pisiveana, aga et selle hind küünib 15 000 kroonini (V8-l ja V12-l on neid 2 tk), on tegu valusa väljaminekuga. Majanduslikult otstarbekam on kasutada universaalkatalüsaatoreid, mida võib osta märksa soodsama hinnaga.
Kahetonnine mass koormab vedrustust korralikult ja kulunud silladetailid on tavapärane mure. Ostes tuleks veermiku komponentide (hoovastiku ja pukside) korrasolekule kindlasti tähelepanu pöörata (eriti kui auto on meie teedel juba mõnda aega sõitnud). Samamoodi kuluvad tavalisest enam ka pidurid ja rehvid – eriti kui harrastada agressiivsemat sõidustiili (mida võimsa autoga tahes-tahtmata tehakse). Silla-pidurite remontimiseks on soovitatav kasutada originaalvaruosi, B-varuosadega võib remontida sõlmi, mis pole sõiduohutuse seisukohalt määravad.

Elektrisüsteemi eripärad
Sõitjateruumis tasuks läbi katsuda kõik nupud ning veenduda lisavarustuse korrasolekus. Levinud viga on pikslite kustumine armatuurlaua kuvaritel – selle tüütu probleemiga on hädas paljud BMWde omanikud. Vea põhjus on ekraani kilest lintjuhtmes, mille grafiidist rajad selle küljest lahti tulevad.
Aku kiires tühjenemises võib süüdi olla asjatundmatult paigaldatud autoalarm. Nimelt lülitab seisev auto ennast 16 minutit pärast uste sulgemist n-ö puhkere_iimile, kontrollides enne digitaalse signaali abil ukselukkude asendit. Valesti paigaldatud alarmsüsteem segab seda signaali ega luba autol end välja lülitada – seega tarbib auto pidevalt voolu ning pärast paaripäevast seismist enam käima ei lähe.
Tulede sulavkaitsmeid sellest autost otsida ei tasu – neid lihtsalt ei ole. On hoopis vastav moodul, mis lühise korral automaatselt ahelast voolu välja lülitab. Sama moodul annab teada ka läbipõlenud pirnist ning lülitab uuematel autodel (alates 1998) selle asendamiseks põlema suunatule.
Esinenud on ka aknatõstuki mehhanismi kinni kiilumist ja trossi katkemist – kui elektriaknad vaevaliselt liiguvad, on viimane aeg mehhanismi määrida.
Autot ostes on soovitatav lasta esinduses teha kasutatud auto üldkontroll, see annab pildi sõiduki hetkeseisukorrast ning aitab hilisemaid suuremaid remondikulusid vältida. Keeruka ehitusega auto remontimine eeldab vastavaid teadmisi ja nüansside tundmist, seetõttu tasuks kasutada ainult usaldusväärsete remondimeeste teenuseid.

Odavam kui uus Dacia
BMW kunagise lipulaeva hindade alampiir on langenud alla 100 000 krooni, selle eest saab esimeste tootmisaastate V8-mootoriga auto. Levinud on ka omal ajal väga populaarsed diislid, mistõttu on enamik pakutavatest viimaste tootmisaastate mudelitest varustatud sellise jõuallikaga. Moodsamate diislite eest tuleb välja käia vähemalt 160 000 krooni, pisut vanem 725tds on hulga odavam.
Ostes E38 liisinguga, tekitab märkimisväärse lisakulu kaskokindlustus, mille peale kulub umbes 1500 krooni kuus.
BMW-l on palju austajaid, kes on pühendanud internetiski hulga pinda asjassepuutuva info avaldamisele. Seal leidub arvukalt näpunäiteid ka erinevate hooldustööde või ümberehituste läbiviimiseks.

Sarnased artiklid