BMW 5 Gran Turismo
Tõnu Ojala
01.11.2009

Uue 5. seeria Grand Turismoga üritab BMW juuksekarva lõhki ajada ning mahutada olemasoleva 5. seeria Touring-versiooni ja X6 vahele veel üht mudelit – ehk siis nende endi määratluse kohaselt koguni tervet autoklassi.

Kümmekond aastat tagasi tõi BMW turule oma luksusmaasturi X5, mis skeptikute kiuste automüügitabelites ilma tegema hakkas. Peagi järgnesid riburada teisedki autotehased, kuid esimese premium-klassi luksmaasturi turuletooja au jäi siiski BMW-le. Nüüd tahavad sakslased sama trikki korrata ning luua 5. seeria Grand Turismoga veel ühe autoklassi.
Nii mõnedki võtavad uustulnuka vastu skepsisega – kas tõesti mahub niigi juba üsna vägisi loodud autoklasside vahele veel üks? BMW igatahes usub, et mahub. Seejuures tuleb tõdeda, et baierlased ei ole selles usus üksi – ega ka Audi A5 Sportback oma olemuselt Gran Turismost kuigi palju erine. Tõsi, BMW ise peab A5 Sportbacki pigem tavaliseks luukpäraks, käsitledes Gran Turismo konkurendina hoopis tulevast A7 Sportbacki.
Möödas on ajad, mil BMW paistis silma oma loogilise mudelitähistussüsteemiga, kus kolmekohaline numbrikombinatsioon tegi üheselt selgeks nii autoklassi kui mootori töömahu. Kubatuuri määramise osas läks asi aga juba ammu lootusetult käest ära, viimastel aastatel on ilma vastavate eelteadmisteta võimatu ka auto enda klassi määramine ning ega ka Gran Turismo lisandumine asja lihtsamaks tee.
Oma olemuselt on BMW 5 Gran Turismo midagi Nissan Qashqai või Peugeot 3008 sarnast (andku BMW mulle see võrdlus andeks, aga ma võinuks ju võrrelda ka Ssangyong Actyoniga!), ainult et premium-tasemel ning palju suurema ja avaramana. Tõsi, välimuse põhjal võiks siia võrdlusse kaasata ka märgatavalt nimekamaid rivaale – näiteks Audi Allroadi või Volvo V70 Cross Countryt, kui mitte üks „aga” ei segaks, nimelt ei ole BMW nelikveoline (muide, eespool nimetatud Actyon on!). Seega tegu oleks nagu lihtsalt veidi kõrgemaks tõstetud 5. seeriaga?
Päris nii lihtne see asi ei ole. Subaru Outback või Volvo Cross Country (nagu ka Audi Allroad) on tõesti valmis meisterdatud tavalise Legacy, V70 või A4/A6 kõrgemaks tõstmise teel ja lisatud veidi „tuuningut”. Gran Turismol on baasmudelist märgatavalt erinev kere, mis küll pisut X6 meenutab, kuid ometi seda see ei ole. Gran Turismo loomisel on eesmärgiks võetud auto ruumikuse kasvatamine, mistõttu on tegu tava-viiesest oluliselt eksklusiivsema ja luksuslikuma mudeliga, kus nii mõnedki lahendused ja varustuselemendid on tuttavad BMW lipulaevalt 7. seerialt. Ka ruumikuse osas tasub ette võtta nii 7. seeria kui X5 – tagaistujate jalaruumi osas on sobivaks võrdluseks esimene, pearuumi osas teine.
Aastapäevad tagasi jahmatas Škoda avalikkust oma kahel moel avatava tagaluugiga, mis ei võimaldanud üheselt määrata, kas uue Superbi näol on tegu sedaani või luukpäraga (meie ARKi arvepidamises läheb Superb kirja siiski kui sedaan). BMW on läinud sama teed (kindlasti ei saa väita, et BMW on siin Škodat järgi teinud – Gran Turismol oli see lahendus valmis samal ajal kui Škodalgi) ja temagi tagaluuk avaneb kahel viisil. Kui on tarvis autosse väiksemaid asju panna, siis võib seda avada umbes nagu sedaanil. Kui aga mingil põhjusel tuleb Gran Turismot kaubikuna kasutada, siis kerkib üles terve tagaluuk. Kui tagaiste kokku pakkida, siis avaneb kuni 1700 liitrit mahutav pakiruum. Samas ei ole tegu siiski kaubaveoautoga – selle tunnistuseks on kas või selline väike detail, et paki- ja sõitjateruum on teineteisest eraldatud spetsiaalse vaheseinaga, et vähendada nii müra kui ka võimalust luugi avamisega talvepakast autosse lasta (kui luuki muidugi täies ulatuses ei avata).
Mootoreid on Gran Turismol esialgu valikus kolm – kuuesilindrilised 3liitrise töömahuga bensiini- ja diiselmootorid (vastavalt mudelid 535i Gran Turismo ja 530i Gran Turismo) ning 4,4liitrise töömahuga V8-bensiinimootor (550i Gran Turismo). Aasta pärast lubatakse ka nelikveolisi iX-versioone, aga seni tuleb rahulduda tagaveoliste mudelitega. Küll on juba praegu saadaval (praegu lisavarustuses) aktiivroolimine, mis peale esirataste vastavalt oludele veidi ka tagarattaid keerab.
Traditsiooniliselt on BMW ilma teinud ka väljapaistvate jõuallikatega. Kõrgtehnoloogia rakendamisega pürib uustulnuk vägisi firma lipulaeva 7. seeria mängumaale. Nii on 7. seeria V12-mootoriga tippversioonil 760i kasutusel tuttav 8käiguline automaatkast ning sealt pärinevad ka Gran Turismo jõuallikad.
Kui välimuselt võib 5 Gran Turismo tõesti nõutust tekitada, siis see-eest rooli taga loksub kõik oma kohale – tegu on tõesti BMWga! Kui kurvilistel teedel auto tänu suuremale kõrgusele veidi vedelana tundub, siis aitab välja võimalus erinevaid sõidurežiime valida – neid on kokku neli ning nad muudavad nii vedrustuse, rooli kui gaasipedaali tööd.
Hinnatasemelt peaks uustulnuk mahtuma kuhugi 5. ja 7. seeria vahele.

Sarnased artiklid