Avapauk USAst
10.02.2005

Uue autoaasta juhatasid traditsiooniliselt sisse kaks suurt näitust USAs. Detroidis toimuv NAIAS on uue aasta esimeseks autoalaseks suursündmuseks olnud juba palju kordi, viimasel ajal on jõudsalt arenenud ka Los Angelese show, kuhu tänavu jagus juba tosinajagu maailmadebüüte.

Detroidi uudismudelite arv (vähemalt ameeriklaste seisukohast, sest mõnedki jänkide uudised liiguvad Eesti teedel juba ammu) oli sedapuhku 65, Los Angeles leppis tosinaga. Möödas on ajad, mil enamik ideeautosid olid vaid kiiskavad-läikivad näituseeksponaadid, mida veeti mööda 2-3 näitust ning mis siis unustusse vajusid. Üha enam on autotehastel “tõsi taga” – see, mis täna sildiga “Concept”, on peagi reaalsus.
Ehkki enamik Los Angelese ja Detroidi uudiseid on USA-kesksed, on viimastel aastatel üha enam põhjust Euroopastki sinnapoole vaadata. Ka seekord toodi nii Los Angeleses kui Detroidis välja mitmeid uudismudeleid, mis juba kuu aja pärast Genfis oma eurodebüüdi teevad ja siis kohe Vana Maailma autosalongidesse jõuavad. VW Bora, Kia Rio, Range Rover Sport, uuenenud M-klassi Mercedes-Benz on peagi aktuaalsed meilgi, nagu ilmselt ka Chevrolet HHR (ehkki Chevy enda retropikapi SSR ja konkureeriva Chrysler PT Cruiseri müüginäitajate taustal näib, et parim aeg retroautode müügiks on juba mööda lastud). Ka tegi Volvo lõpuks teatavaks, et kauaoodatud-räägitud väikeauto C30 jõuab tootmisse 2006. aasta lõpus, hakates konkurentsi pakkuma Audi A3 ja 1. seeria BMW-masti autodele.
Suurem osa uudiseid olid muidugi koduturu tarbeks. Pikapite järgi hulluvas Ameerikas oli lausa ime, et Honda mudelivalikus selline liikur seni puudus. Mullu jõudis avalikkuse ette ideeauto SUT, nüüd sai sellest seeriamudel Ridgeline. Aastat vajas ka Mitsubishi, et oma pikap Raider seeriamudeliks “kasvatada”, ning sama kaua kulus sportautole Eclipse. Paraku jääb see Galandil baseeruv kupee, mis oodatult võrreldes aastataguse ideeautoga hoopis “maisemaks” muutunud, vaid ookeanitaguse tänavapildi tarbeks.
Ka Subaru B9 Tribeca osas on rohkem oodata ameeriklastel – vähemalt praeguse seisuga seda 7kohalist nelikveolist mahtuniversaali Euroopa mudelivalikusse oodata ei ole (muide – kevadel jõuab sama auto ka Saabi “värvidesse”, kuid ka selle auto Euroopasse tulek on kahtlane). Sama kehtib Saturn Sky kohta – kuid teatavasti armastab General Motors automarke omavahel “segada” ja nii võib sellest hõlpsasti ka mõni Opel (või Chevrolet?) saada. Vaatamata välisele sarnasusele ei ole Sky näol siiski tegemist “ümberriietatud” Opel Speedsteriga vaid hoopis Euroopas tundmatu Pontiac Solstice'i sõsaraga.
Ideeautode poolel on pilt oodatult veel segasem. Opeleid ookeani taga ei tunta, küll aga teatakse seal sellist automarki nagu Saturn (mis omakorda Euroopas midagi ei tähenda). Mõlemad kuuluvad General Motorsile ning seda reedab ka Los Angeleses esitletud sedaan Aura, mis eurooplase silmale kahtlaselt tuttav näib. Nii ongi – Aura on suures osas kokku pandud Opeli detailidest (äratundmisrõõmu nii Astralt kui Vectralt) ning koguni projekteeritud Rüsselsheimis, Opeli peakorteris! Tõsi, kapoti all on USA oludesse sobivalt 3,6liitrine V6, millel võimsust 250 hj. Esialgu on tegu veel ideeautoga, kuid kuuldavasti enam mitte kauaks.
BMW X3 meenutav Acura RD-X vähemalt ametlikke müügikanaleid pidi selle nime all Euroopasse ei jõua, küll aga poleks ime, kui me mõne aasta pärast midagi sellist ka Honda nime all kohtaks. Kindlasti jäävad USA “siseasjadeks” Ford Explorer Sport Trac, Mercury Meta, Pontiac Torrent ja paljud teised. Samas aga on meie seisukohast huvipakkuvad Suzuki Concept X, millest “kasvab” välja uus Grand Vitara, ning Audi allroad quattro concept, mis on sama hästi kui tootmisküps uus Allroad.

Vaata NAIAS 2005 autouudiseid siit!

Sarnased artiklid