Autonäituste avalöök USAs
Tõnu Ojala
04.02.2010

Jaanuaris Ameerika autopealinnas Detroidis toimunud Põhja-Ameerika tähtsaim autonäitus NAIAS jäi kohalike automarkide osas viimaste aastate tagasihoidlikumaks – USA autotööstusel pole praegu paremad ajad.

Vaata ka pildigaleriid
Lisaks videod (1, 2)

Maailmas võimutsev majanduskriis sunnib isegi suuri autosid armastavaid ameeriklasi väiksematele autodele kolima. Chevrolet NAIASe tähtsaim uudis – Aveo – kvalifitseerub väikeautoks isegi Euroopas, mis siis veel USAst rääkida! Selle auto potentsiaalseks sihtgrupiks peetakse USAs eelkõige noori – et vanemaid põlvkondi õnnestuks massiliselt väikeautodesse ümber istutada, on vähe tõenäoline, küll aga võivad sellised sportlikumad „pisipunnid” (asjata ei näidatud Cobo näitusehallis Aveo RS-versiooni!) hakata jääd liigutama noorte seas.
Ehkki General Motors pole enam nii suur nagu mõned aastad tagasi – mitmed kaubamärgid on tänaseks kadunud ja ilmselt kaob neid veel –, on endiselt tegu USA suurima autotootjaga. Nüüd kui kaubamärke jäänud vähemaks, tuleb strateegiad üle vaadata ning näib, et uueks globaalseks brändiks üritatakse teha olemasolevatest GMi kaubamärkidest vanimat – Buicki. Euroopat see esialgu siiski vast väga ei puuduta, sest siin on Opel juba ees. Nii üritabki GM jänkidele Opel Insignia OPC-d Buick Regal GS-i pähe söödavaks teha!
Chrysler ja Lancia panid mullu leivad ühte kappi. Milline kahe esmapilgul üsna erineva automargi ühine tee olla võiks, nägi seekordsest Chrysleri väljapanekust. Kas väheedukaks osutunud Chrysler Sebringu asemele võiks Ameerikas asuda nt Lancia Delta – seda siis Chrysleri nime all –, on täna veel vara öelda. Iseenesest sobiks selline auto Chrysleri mudelivalikusse küll, kuid ameeriklased kipuvad selles autoklassis seni ikka sedaane eelistama – äkki tuleks siis Deltastki sedaanversioon välja töötada? Igatahes on selge, et Chrysler ise on hetkel pildilt maas – kui varasematel näitustel on just see firma paistnud silma oma põnevate ideeautodega, siis sedapuhku olidki Chrysleri ainsateks uudisteks (ameeriklaste silmis) vaid Fiatid, Lanciad, Alfa Romeod ja Maseratid.

Midagi tähtsat kah!
Tähtsaimaks NAIASe uudiseks (vähemalt Euroopast vaadates) oli siiski uus Ford Focus. Nii mõnelgi pool on uue Focuse tulekut jõutud juba aasta uudiseks tituleerida – ja seda siis, kui aasta vaevalt alanud. On sellega kuidas on, kuid selge see, et tegu on uudismudeliga, mis äratab globaalset tähelepanu ja millega ka Eesti Fordi esindusel on suured lootused. Tõsi, tootmisse jõuab uus Focus siiski alles aasta lõpupoole (seda nii Euroopas, Põhja-Ameerikas kui Hiinas) ning müüki lähevad esimesed autod alles aasta pärast.
Esialgu on Ford näidanud uut Focust nii neljaukselise sedaani kui viieukselise luukpära kujul, kuid on selge, et sellega mudelivalik ei piirdu.


Ford tegi puhta töö

Aasta autot valitakse Põhja-Ameerikas traditsiooniliselt kahes kategoorias. Meile omases autode klassis peeti seekord esikoha vääriliseks Ford Fusion Hybridi (USAs ei tähenda Fusion mitte Fiesta-põhist väikeautot vaid umbes Mondeo mõõtu keskklassi sõidukit). Kaubikuid, pikapeid ja maastikuautosid ühendavas truck-klassis jõudis esikohale Ford Transit Connect. Seega paistab ka aasta auto valimistel välja tendents, et Ameerikaski koguvad populaarsust väiksemad autod, sest USA mõõtkavas pisike Ford Transit Connect ei ole üldse mitte klassikaline truck.
Põhja-Ameerika aasta auto valimise 17 aasta pikkuses ajaloos oli tänavu alles kolmas kord, kui üks autotootja mõlemad tiitlid võitis – 2006. aastal sai sellega hakkama Honda ning aasta hiljem General Motors.
Eelmisel aastal olid Põhja-Ameerika aasta autodeks vastavalt Hyundai esindusauto Genesis ja juba aastakümneid USA enimmüüdud autoks olev pikap Ford F-150.

 

 

North American Car of the Year 2010
Ford Fusion Hybrid                            241
Volkswagen Golf/TDI/GTI                 146
Buick LaCrosse                                103
North American Truck of the Year 2010
Ford Transit Connect                         213
Chevrolet Equinox                            183
Subaru Outback                                94

 

Sarnased artiklid