Autode lumesõda
Tapio Koisaari
11.11.2009

Chevrolet Aveo SE 1,2;
Citroën C5 2,0i-16v Confort Sedan;
Fiat 500 1,2 Lounge;
Ford Fiesta 1,4 Ghia;
Honda Accord 2,0 Elegance;
Jaguar XF 3,0 Luxury;
Lancia Delta 1,4 TJet 150;
Mazda 6 2,0 Elegance;
Opel Insignia 1,8 Edition;
Peugeot Partner Tepee;
Renault Megane 1,6;
Seat Ibiza 1,4 Style;
Skoda Superb 1,8 TSI Ambition;
Subaru Impreza 2,0 R AWD Sport;
Suzuki Splash 1,2 GLS ESP;
Toyota Avensis 1,8 Luxury;
Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline

Autosid on igasuguseid – ja igasuguseid on ka autoteste. Ent üldjuhul testitakse autosid suvisel asfaldil. Tehnikamaailm ainult suviste testidega leppida ei saa, sest paraku on Maarjamaa teed mõnikord ka lume ja jääga kaetud. Ning see nõuab autolt omadusi, mis lõunamaisele autosõbrale ehk väheolulistena paistavad.

Seekordne autode talvine võrdlus toimus kahe nädala jooksul Lapimaal, samadel teedel ja polügonidel, kus käivad oma uudistoodangut katsetamas autode ja rehvide valmistajad – või vähemalt see osa neist, kes talvesobivust vajalikuks peavad. Temperatuur kõikus kahest soojakraadist kolmekümne viie külmakraadini, aga suuremaid tehnilisi probleeme see ei tekitanud. Ilm oli küll muutlik, kuid saime oma katsed siiski kõigi autode jaoks võrdsetes tingimustes ära teha. Samas, aastad pole vennad ja näiteks eelmise aasta tulemustega pole mõtet tänavusi eriti võrrelda.
Saime hinnata vaid seda, mis testiks antud autodel varustusena peal oli. Samas mõjutab näiteks elektrooniline stabiilsuskontroll auto talvekäitumist oluliselt. Antud juhul osales testis vaid Ford lisavarustusse kuuluva stabiilsuskontrolliga.
Kuna autod olid väga erinevad, ei hakanud me võrdlema võrreldamatut – ehk siis näiteks pakiruumi suurust. Samas peaks lugejal, keda huvitab konkreetne hinna- või suurusklass, olema võimalik just endale huvi pakkuv suurtest tabelitest välja otsida. Samuti võib vastavalt vajadustele või eelistustele ümber mängida erinevate omaduste osakaale. Püüdsime omaduste tähtsust küll tasakaalustada nii, nagu meie arvasime – sest mis kasu on loodussõbralikult puhastest heitgaasidest, kui autol pidurid ei võta –, aga teistele võivad need asjad jälle teisiti paista.

Jaguar XF 3,0 Luxury
Talvehinne 8,2
XXX
Hind: 815 000.-

Kui James Bond oleks pidanud koos kauni daamiga põgenemiseks kiiruga valima ühe talvetestis osalenud autodest, oleks ta kindlasti võtnud Jaguari. Et ikkagi nagu tema maailmavaatele ja väärtushinnangutele sobivaim. Aga XF ongi selline, nagu välja paistab. Mõnede omaduste poolest tipptasemel ja mõnda asja pole tegijad üldse oluliseks pidanudki. Maanteel tuleb auto olemus päris hästi esile, miinustena mõjuvad napp roolitunnetus ja jäigapoolne vedrustus. Mugavust ja sportlikkust ongi raske ühte autosse kokku sobitada. Täispunktid soojenduse eest, aga see polnud ka ime, sest suur kütusekulu tähendab paratamatult seda, et osa põlemisel vabanevast energiast läheb soojuseks. Külma mootoriga pole see põlemine ka kuigi puhas. Ksenoonlaternad on kiiduväärsed, aga juhitavus ja suutlikkus jäävad rahuldavale tasemele. Ilma ESC-ta käitub auto üsna hullumeelselt ning ESC-ga on edenemine vahelduv ja aeglane. Bondi see muidugi ei segaks, sest ta on hulludega harjunud ja hindab eelkõige stiili.

Opel Insignia 1,8 Edition
Talvehinne 8,2
XXX
Hind: 349 800.-

Insigniaga olid seotud suured ootused – Euroopa aasta auto tiitel kohustab ja eelkäija Vectra oli talvetestides edukas. Katsete käigus selgus, et auto plussid tulevad kohe esile, miinused on aga sügaval peidus. Esimene mulje, ehk siis auto välimus enamasti meeldis, aga rooli taha istudes tõi vana mootor kaasa pettumuse. No ei vasta 1,8liitrine Ecotec Insignia kuvandile ja stiilile. Mootori eakus tähendas ka seda, et heitgaaside puhtus jääb vaid rahuldavale tasemele. Maanteel käitub Insignia rahulikult ja kõik oluline on kenasti paigal. Juhitavust ja eriti ESC tööd saab vaid kiita. Elektroonika sekkub nii sujuvalt, et vähemkogenud juht ei pruugi märgatagi, kuidas ta kahtlasena tundunud olukorrast välja aidati. Opeli koht pingereas on mõneti tinglik, sest ksenoonlaternad oleksid asetanud Insignia Golfi kõrvale.

Toyota Avensis 1,8 Luxury
Talvehinne 8,2
XXX
Hind: 363 800.-

Avensist on esitletud järjest euroopalikuma autona ning see pole jäänud vaid sõnade tasemele. Kõike pole siiski veel jõutud ja näiteks roolitunnetuses on veel tublisti arenguruumi. See, mida sõrmed roolil tunnevad, ei tule igatahes mitte ratastelt, vaid kusagilt arusaamatust kohast. Jäigavõitu vedrustus ja ülejuhitav iseloom ei lase ESC-l tukkuma jääda. Metsavaheteel põleb ESC märgutuli peaaegu lakkamatult. Soojendus on eeskujulik. Ehk on seda peetud piisavaks, igatahes kuulub istmete elektrisoojendus rühma hädisemate hulka. Plusspoolele jäävad pidurid ja laternad. Laternaid tuleb eriti kiita, sest eeskujulik tulemus on saadud halogeenpirnidega. Miinusena tuleb märkida, et külm mootor kulutab poole rohkem kütust. Avensisel on usaldusväärse auto maine ja müügiedu saadab seda ka, aga kui nüüd võrrelda testivõitjaga, siis tasub ehk kaaluda…

Lancia Delta 1,4 TJet 150
Talvehinne 8,1
XXX
Eestis hetkel ei müüda

Lancia kodumaa tunneb juba eemalt ära ja itaaliapärane disain jätkub ka siseruumis. Numbreid vaadates selgub, et autol on sprinteri süda, ja endalgi tõmbuvad lihased seepeale pingule. Tegelikkus on natuke teine, juhtseadmed on sportliku kuvandi jaoks liiga kerged. Juhitavusega ei ole kõik päris korras ja ESC on häälestatud juhti mitte usaldama. Libedal pinnal võetakse mootori võimusus kohe maha, kui rool on natukenegi viltu. Üldjärjestuses ei ole kolmik, millesse Deltagi kuulub, mitte rühma keskpaik, vaid kipub jääma sellest pisut tahapoole. Üle keskmise küünivad hea soojendus ja see, et mootor ei muutu külmaga palju janusemaks. Üldiselt on Lancia aga talveautona tubli keskmine. Kuna mootoril ei lasta suutlikkuse poolel punkte teenida, siis võib arvata, et TJet 120 oleks teeninud sama tulemuse väiksema raha eest.

Mazda6 2,0 Elegance
Talvehinne 8,1
XXX
Hind: 350 300.-

Mazda on võrdsete punktidega kolmiku kõige toekam sõiduriist. Mazda püüab rõhuda juhitavusele ja enamasti see ka õnnestub. Paraku on mudeliuuendusega kaasnenud väike tagasiminek, maanteel on roolisüsteem loid ega taha rattaid otseks tõmmata. Auto eripäraks võib pidada sedagi, et istmepõhja kaudu tunneb teel toimuvat paremini kui rooli kaudu. Kui rooli on aga vaja rohkem keerata, toimib kõik tublisti, nii et juhitavuse eest ikkagi eeskujulik hinne. Mazda on loomult üsna ülejuhitav, nii peab ESC mõneski olukorras sekkuma. Elektroonika pole aga häälestatud nii pealetükkivaks, kui mõnel närvilisemal konkurendil. Hinnete rida on ühtlane, ainus tagasilöök on külmkulutuse kohal. Mudeliuuendus ei ole kaasa toonud midagi üllatavat või senisest paremat. Paistab, et see tehti ainult mõne moeka välisdetaili lisamiseks.

Seat Ibiza 1,4 Style
Talvehinne 8,1
XXX
Hind: 199 990.-

Ibiza oli teine neist autodest, mis pani katsetamiste poole pealt kukalt kratsima, kuna keegi ei osanud selle kohta head iseloomustust leida. Sõites märkab eelkõige eriti kerget rooli, kõvavõitu vedrustust ja kuidagi närvilist käitumist. Kui Golfiga toimus kõik nagu aegluubis, siis Ibizaga on vastupidi. Osa närvilisusest on tingitud ESC-st, see võib olla küll viimane mudel, kuid häälestatud käituma väga mureliku kanaemana. Ehk on see isegi õigustatud, sest autot reklaamitakse noortepärasena ja seega võib kasutajate sekka sattuda juhte, kellele rahustav abi ära kulub. Tulemused näitasid, et juhitavusega on asjad korras, roolisüsteemi ja ESC ühiste pingutustega saavad ka libedal pinnal kõik kurvid läbitud. Talvele mõeldes Ibiza siiski kõige parem valik ei ole, sest soojenemine võtab aega. Hinna ja kvaliteedi suhe on siiski päris hea.

Ford Fiesta 1,4 Ghia
Talvehinne 7,8
XXX
Hind: 211 500.-

Koht paremusjärjestuses pole küll kõrge, kuid hinde poolest on tulemus siiski korralik. Ford on tuntud hea juhitavuse poolest ega vea alt selgi korral – möödumiskatsel võib Fiestat pidada kogu rühma parimaks. Asja juures on siiski väike konks: stabiilsuskontroll. Auto on antud sportlikult vilgas manööverdamisvõime, ning seda ülejuhitavuse abil. Kuna roolisüsteem on väga hea, püsivad pära libisemised kontrolli all, aga ainult teatud piirini. ESC ei kuulu põhivarustusse, kuigi peaks seal olema. Sõit oleks sellega turvalisem, aga mitte aeglasem, ning hinnegi tuleks märksa parem, sest kõige muuga on asjad vähemalt rooli tagant vaadates korras.

Suzuki Splash 1,2 GLS ESP
Talvehinne 7,8
XXX
Hind: 194 990.-

Suzuki oli seekordses rühmas üks huvitavamaid nähtusi. Maanteele minekuks on see küll üks viimastest valikutest, sest roolitunnetus puudub ning roopad panevad väikese auto hüplema ja kõikuma. Ehk annavad teravad elamused autosviibijatele vähemalt sooja, sest soojendusseadme peale ei saa loota. Laternad on igasuguse kahtluseta rühma kõige viletsamad. Aga maha kanda Splashi veel ei tasu – ning see teebki testimise meie endi jaoks huvitavaks, et lootusetuna tundunud sõiduriist teenis neljal järgmisel alal eeskujuliku hinde ja jagas lumel pidurdades esikohta. Ning kuigi juhitavus ei ole kõige parem, tegi Suzuki lumisel kiirusrajal Subarule napilt ära! Splash ei ole siis auto, millega pikemale reisile minna, küll aga piisavalt turvaline piima järel käimiseks.

Honda Accord 2,0 Elegance
Talvehinne 7,7
XX
Hind: 369 000.-

Kolme suure jaapanlase võrdluses jäi Honda teistest selgesti maha ja platseerus märksa odavamast hinnaklassist autode sekka. See oli üllatav, sest esimesel pilgul tundus Accord stiilse ja asjalikuna. Esmatutvus algab sellest, et juht leiab hõlpsasti sobiva sõiduasendi ja heal teel on auto vaikne. Kahtlused tekivad aga ebamäärasest roolitunnetusest ja roolisüsteemi laiskusest rataste uuesti otseks tõmbamisel. Hindeid vaadates selgub, et Hinda nõrkused sattusid olema just neil aladel, mida meie talveauto jaoks tähtsaks pidasime: vaid rahuldav soojendus ja rühma kõige nõrgemad pidurid mõjutasid hinnet oluliselt. Muud tulemused on heal tasemel ja külma mootori puhul on heitgaaside puhtus eeskujulik. Accordi käitumine on aga ebaühtlane, sõltudes suuresti pidamisest. Honda on loomult ülejuhitav ja lahtisel lumel on seda eriti selgesti tunda – ning see pole eriti mõnus tunne, liiatigi kui pidurid ei võta.

Peugeot Partner Tepee
Talvehinne 7,4
XX
Hind: 244 500.-

Inimeste sõidutamiseks kohandatud pakiautol on talvetestis raske teistele vastu saada esiteks juba suure siseruumi pärast, mille soojakskütmine võtab sedaankerega võrreldes märksa rohkem aega. Olukord muutub Peugeot’ jaoks veel raskemaks, kuna puudub ESC ja pole ka eraldi veojõukontrolli või elektroonilist diferentsiaalilukku. Testijad ootasid möödumiskatset teatud ebalusega, sest pakiautode testis käitus samal põhjal Berlingo üsna kehvasti. Tulemus oli üllatav: lume ja jääga oli pidamine napp, aga seetõttu püsisid ka kõik rattad maas ja sõit edenes nobedasti. Kuni selle hetkeni, tähendab, kui kiirus liiga suureks kasvas ja auto pära ette viskas. See piir ei tulnud aga liiga vara vastu ja lumisel kiirusrajal ei jäänud Peugeot Subarust kuigi palju maha. Hinnet võtsid aga alla vaid rahuldaval tasemel pidurid ja külma mootori ebapuhas põlemine.

Chevrolet Aveo SE 1,2
Talvehinne 7,3
XX
Hind: 183 900.-

Viimase koha jagamisest hoolimata on Aveo siiski ka võitja, kui arvestada, kelle kõigiga tuli võimeid võrrelda. Tähelepanuväärne on see, et vaatamata oma väikestele mõõtudele ei jäänud Aveo maanteel viimaste hulka, nii et sellega võib ette võtta ka pikemaid reise. Liiga suuri lootusi ei maksa seejuures küll hellitada, sest nagu Partnerigi puhul – suurem kiirus teeb sõidu ebakindlaks. Oma sõidutunde ja juhtseadmete poolest tundub auto kuuluvat eelmisse sajandisse ning ESC-d ei saa sellele raha eestki. Siiski, puhtam külmpõlemine ja jõulisem soojendus oleks olnud tootjate võimuses ning need oleksid tulemust parandanud.

Fiat 500 1,2 Lounge
Talvehinne 7,3
XX
Hind: 209 000.-

Hinnanguid andes on olnud jutuks, et mõnel autol on selge omapära olemas ja mõnel ei ole seda mitte. Fiat kuulub esimeste hulka. Nii et kui väike 500 endale ostetakse, siis mitte pärast põhjalikku võrdlustabelite uurimist ja kaalumist, vaid seepärast, et meeldib. Ning see meeldivus kaalub üles kõik puudused, nagu näiteks jõuetu soojenduse. Hind ei ole kõige madalam ja sellele tuleks lisada veel ESC, sest katsetel viskas Fiat külje ette üsna madalatel kiirustel. Juhile tuleb see üllatusena ja tundetu rool ei lase libisemist ka korralikult taltsutada. Soodsates oludes on Fiat ja Suzuki üsna sarnased, aga poolepunktine vahe talvehindes tuleb sellest, et Splash saab ohtlikumate oludega hakkama palju paremini. Nii et kordame veel: ESC on vajalik. Kui aga 500 esimesest pilgust meeldima ei hakka, siis testi tulemustega tutvumine vaevalt seda ostma kutsub.

Sarnased artiklid