Autoaasta avapauk
Tõnu Ojala

Uue autoaasta avab traditsiooniliselt USAs Detroidis toimuv Põhja-Ameerika tähtsaim autonäitus NAIAS, kus seekord oli seninägematult palju praktilisi uudiseid ka Euroopa seisukohast vaadates.

Autonäituse NAIAS 2008 avapauk kõlas tegelikult nädal varem Las Vegase tarbeelektroonika messil, kus GM mitu kõrgtehnoloogilist-ökoloogilist eelesitlust korraldas. Kütuseelementidel töötav ideeauto Cadillac Provoq (meenutab väliselt Opel Antarat ja Chevrolet Captivat) peidab endas uut V põlvkonna fuel-cell-süsteemi, mis tagab ühe tankimisega – aga tangitakse vesinikku – ligi 500 km läbisõidu. Näha oli ka hübriidauto Volt edasiarendus ja kui kõik plaanide kohaselt läheb, näeme kahe aasta pärast juba seeria-Volti!
NAIASEl oli seekord palju selliseid uudiseid, mis ei jää vaid Põhja-Ameerika siseasjaks (ehkki suur osa sealseid mudeleid ei jõua ikkagi ametlikke kanaleid mööda iial Euroopa turule). Cadillac Provoq´ist oli juba juttu ja ehkki selle auto fuel-cell-tehnoloogia on kaugem tulevik, poleks ime, kui GM Euroopaski peagi Cadillaci nime kandva nn Opel Antara luksusversiooni välja tooks (OK, jänkid räägivad ise baasmudelina Saturn Vue´st, aga see ongi sama hästi kui Antara).
Hummerid on Eestis teatud-tuntud „rahvaautod” ja näib, et ameeriklastel on plaan Hummerist mujalgi „rahvaautot” teha. Juba mõnda aega on sahistatud uuest väikesest Hummerist, mis hakkaks konkureerima nt Jeep Wrangleri ning nüüd oli esitlusküps H3-st umbes 25 cm lühem ideeauto Hummer HX (ehk siis tulevane H4).

Ohtralt välisuudiseid
Arvestatavalt meidki puudutavaid uudiseid tuli Aasiast. Vahetult enne aastavahetust debüteeris Jaapanis uus Subaru Forester, mis vaid nädalapäevad hiljem NAIASe üheks n-ö peaesinejaks sai.
Mazda ideeauto Furai nägi üsna kosmiline välja, kuid teadjate sõnul tasub sedagi autot – täpsemalt selle esiotsa – silmitseda, sest sealt tuletatavat välja järgmise põlvkonna RX-8.
Korealased laiendavad oma tegevust aktiivselt mitte ainult Euroopas. Hyundai esitles Detroidis oma esindusautot Genesis ning Kia valis NAIASe maasturi Borrego esmaesitluse paigaks. Genesis peaks USAs hakkama kiusama eelkõige Saksa ja Jaapani tootjaid – eesmärgiks on pakkuda 30-40 tuhande dollari eest sama mida nimekamad rivaalid müüvad kaks korda kallimalt.
Kia Borrego liigitub USAs nn keskklassi maasturiks, kuid Euroopa mõõtkavas kvalifitseerub ta probleemideta suurte maasturite sekka – seda nii V8-mootori (4,6liitrine enam kui 300 hj jõuallikas teeb Borregost kõige võimsama Kia sõiduauto) kui mõõtmete poolest.
Luksuslikud maasturid olidki seekordse NAIASe hittideks, sest selletüübiliste uudistega tulid välja ka mitmed Euroopa tehased. Ehkki suur osa Euroopa autotehaste uudistest ootab märtsikuist Genfi autonäitust (sh mullu Detroidis ideeautona nähtud Volvo XC60), tilgutati üht-teist Detroitigi. Nii hakkab Mercedes-Benz meid harjutama uue tähekombinatsiooniga. Linnamaastur GLK (G tähistavat maastikuautot, L luksust ning K kompaktsust) on veel ideeauto staatuses, kuid enam mitte kauaks.
Saabi peagi konveierile jõudev linnamaastur hakkab kandma nime 9-4 ning seda numbrikombinatsiooni kohtas ka Detroidis esitletud ideeautol. Rootslastele omaselt oli selle auto kapoti alla peidetud biobensiini neelav jõuallikas – seega siis 9-4X BioPower Concept. Sisuliselt sama auto jõuab ka Cadillaci mudelivalikusse, kuid mudelinimeks saab siis BRX.
Kolmeukseline ideeauto LRX andis selge vihje, et Land Rover plaanib omalaadset pisikest Range Roverit. Pisut lühema kui Freelander, kuid pikema telgede vahega, peaks LRXist saama seeriatootmisse jõudmise korral nn premium-klassi linnamaastur.
Mullu sügisel ideetasandil näidatud BMW X6 on nüüd reaalsus ning peab hakkama konkureerima Porsche Cayenne´i ja teiste suuremate sportlike nelikveolistega. Eeldused selleks on olemas, sest muu hulgas lubatakse mootorivalikusse ka firma esimest topeltturboga jõuallikat – 400 hj 4,4liitrist V8-bensiinimootorit. See tähendab aga dünaamikat, mis näitab koha kätte koguni BMW 650i-le.

Mitte ainult maastik
Audi liikus seevastu sportlikel lainetel. Suvel müügisalongidesse jõudev Audi TT tippmudel – 272 hj mootoriga TTS – pakub sportautode austajale rohkelt sõidurõõmu ja seda kas avatud rotsterina või 2+2-kohalise kupeemudelina. Spordi alalt pärines teinegi Audi uudis – mullu müüki jõudnud sportauto R8 diiselversioon (tõsi, esialgu on R8 V12 TDI ideeauto staatuses).
Maastiku jättis rahule ka Volkswagen. Ehkki Passati uus versioon kannab täiendavat täheühendit CC, ei tasu siit siiski kupee-kabrioletti loota. Tegu on hoopis Mercedes-Benz CLS-i meenutava nn neljaukselise kupeega, mis tavalise Passatiga ei ole just liiga sarnane.

Sarnased artiklid