Auto pidamine – mis maksab?
06.05.2005

Uue auto ostmisel jääb sageli tähelepanuta ”pisiasi”, kui palju auto ülalpidamine hiljem maksma läheb. Erinevad on kütusekulud, olulisi erinevusi on kindlustusmaksetes, varieeruvad ka kulutused hooldusele ja varuosadele. Kui väljavahetamist nõudvate detailide hulga, sortimendi ja ka hinna täpne ennustamine on võimatu, siis garantii säilimiseks tarviliku kohustusliku tehnohoolde kulud saab hõlpsasti kätte igalt automüüjalt. Huvi tasub nende arvude vastu tunda, sest hinnakäärid osutuvad üllatavalt suurteks.

Nii uute autode garantiiperioodid kui hooldevälbad on viimastel aastatel tasapisi pikenenud ning varieeruvad sõltuvalt automargist ja mudelist 2–5 aasta ning 15 000-30 000 km vahel. Lootus, et autoomanik garantiiperioodi kestel vaid bensiini ostule ja kindlustus- ning liisingmaksetele raha kulutada saab, kuulub paraku unistuste valdkonda – kohustuslik tehnohooldus maksab ja mitte vähe (omaette teema on veel see, mis garantii alla käib ja mis mitte – suuri erinevusi leiab siitki).
Hoolduses käimise “sammud” on erinevad ja ei ole üht kindlat läbisõidu – nt 100 000 km –, et selle põhjal hinnavõrdlusi teha. Nii tuleb mõnel margil hooldusse minna 90 000 ja 105 000 km järel, teisel hoopis 90 000 ja 120 000 km juures. Seetõttu osutub hoopis paremaks näitajaks kr/km, st mitme krooni suuruse (murdarvude vältimiseks siiski sendise) väljaminekuga tuleb arvestada korralisele tehnohooldele iga sõidukilomeetri kohta.
Mõnel margil ei saagi üheselt hooldusvälpa välja tuua – see võib sõltuda juhi sõidure_iimist, ja seda, millal autoga teenindusse minna, otsustab auto pardaarvuti igal konkreetsel juhul ise (üheks selliseks margiks on nt BMW).

Erinevused on suured
Vahed osutuvad isegi üllatavalt suurteks, erinedes kuni 3-4 korda. Tõsi, päris üks-ühele võrdlust teha ei saa – et erinevates firmades võib tunnihind olla erinev, võivad vahed sisse tulla ka ühe ja sama mudeli lõikes (nt Tallinnas Nissaneid hooldavas Fakto Autos on tunnihind 309,35 kr + 18%, Tartus sama tööd tegevas Autoringis aga 279,65 kr + 18%). Mingi pildi siiski saab (tabelis toodud näidishinnad põhinevad automarkide pealinna esindustest saadud teabel). Tegelikult on täiesti paikapidavad vaid ühe ja sama firma sisesed numbrid – siis on kindel, et metoodika on sama ning arvud omavahel võrreldavad. Erinevate firmade andmeid vaadates selgub peagi, et ühel juhul on ridade vahele “peidetud” mõni filter, teise juhul mõni liiter õli, kolmandal jahutusvedelik jne jne. Selliseid täiendavaid märkusi leiab nt Peugeot, Lada, Subaru juures. Mercedes-Benzi puhul on aga ülioluline, kustkohast auto ostetud – “omast” majast ostetud autodele tehakse töötunni hinnale 20% soodustust ning esialgu kosmilisena tunduv 530 kr/h jõuab reaalsuse piiresse.
Olulised erinevused valitsevad bensiini- ja diiselmootoriga autode hooldekuludes. Kui kaheliitrise bensiinimootoriga Toyota Avensise puhul kulub 105 000 km läbisõidu jooksul korralisele tehnohooldusele pisut üle 16 000 krooni (15,3 senti/km), siis sama töömahuga D4D-diiselmootori korral on vastavad arvud üle 23 000 krooni ning 21,9 senti/km. 1,6liitriste mootoritega Mazda3 puhul tuleb bensiinimootori korral arvestada 10,5 ning diiselmootori korral 11,8 sendiga iga läbitud kilomeetri kohta. See reegel ei ole siiski absoluutne – kui bensiinimootoriga Volvo mudelite S40 ja V50 puhul tuleb 1 km kohta arvestada 24,0-25,5 sendiga, siis kaheliitrise diiselmootori korral pääseb pisut odavamaltki – 22,1 ssenti/km. Kogukulude hindamisel ei saa siinkohal arvestamata jätta ka diiselautode väiksemat kütusekulu, mis suuremate läbisõitude korral plussi tootma hakkab.
Erinevus sõltub ka asjaolust, kas autol on manuaal- või automaatkäigukast. Lexus IS200 manuaalversioonil on vahe vaid 0,1 senti/km manuaali kasuks, 1,6liitrise bensiinimootoriga Toyota Corollal aga juba 0,9 senti. Reeglina läheb automaatkasti korrashoid kallimaks, kuid siingi kohtab erandeid – Subarul on automaatkastiga mudeli hooldus odavamgi.
Kui plaanis autoga vaid mõnda aega sõita ning see enne suuremaid väljaminekuid ähvardavaid töid maha müüa, võivad kulusid oluliselt mõjutada erinevate mudelite erinevad hooldevälbad. Kui Renault'de hooldustabelitest leiab hammasrihma vahetuse alles 200 000 km läbisõidu realt, siis Hyundai omaniku jaoks on tegu juba tõelise rutiiniga – tema auto mootor nõuab hammasrihma vahetust nii 60 000 kui 120 000 km läbimisel. Erinevusi on ka margisiseselt – 2- ja 2,5liitrise mootoriga Subaru Legacyl toimub hammasrihma vahetus 105 000 km läbisõidu järel, kuid 3liitrise mootori puhul saab muretult sõita 160 000 km.
Millised on reaalsed kulud, saab paraku kokku lüüa alles pärast kasutusperioodi lõppu. Võib oletada, et väiksemad need numbrid ei tule. Mis liigub, see kulub, st tuleb kindlasti teha täiendavaid remonditöid, samuti kasvavad tasapisi, kuid kindlalt, ka autofirmade hinnakirjades olevad numbrid.

Sarnased artiklid