400 tuhat auto eest
Tõnu Ojala
01.06.2015

Autodest, mille hinnasildil number 400 000, kirjutasime viimati enne üleminekut kroonilt eurole. Siis sai 400 000 kroonist 25 565 eurot ning sellise summa eest võib täna osta nt kõige odavama väikese A-klassi Mercedes-Benzi, keskmise taseme VW Passati või pisikese sportliku Opel Corsa OPC. Aga 400 000 võib vabalt olla auto hinnaks ka eurodes.

Kuniks Tallinnas Bentley esindust ei ole, tuleb selle margi osas toetuda lätlastele, kes nüüd kolme autoga Tallinna paaripäevase „dessandi” tegid. Alles mullu sügisel esitletud uhiuue Mulsanne Speedi kõrval veeretati siinsete potentsiaalsete ostjate ette kaks W12-jõuallikaga püssi – Flying Spur ning Continental GT (vt kõrvallugu).
Bentley lipulaev Mulsanne oma tippversioonis Speed oli sellest esinduslikust seltskonnast ainus, millel jõuallikaks „vaid” V8-mootor. Tõsi, see-eest on just see mootor kõige suurema töömahuga – klassikaline 6,75 l (ehk 6¾) on tuttav number neist aegadest, mil Bentley ja Rolls-Royce veel ühe pere moodustasid. Topeltturboga jõuallikas ise – võimsust 537 hj, momendinäit pöörane 1100 Nm – muidugi sellest ajast pärit ei ole.
Enam kui 5,5 m pikkuse Bentley lipulaevana on Mulsanne’i näol tegemist sisuliselt liikuva luksusdiivani, ei pigem siiski terve luksussalongiga. Ka esiistmel on loomulikult väga tore olla, aga pilk kipub ikka tagaistme poole, sest erinevalt Continentalist ja Flying Spurist, mis mõeldud eelkõige juhile, kasutavad Mulsanne’i omanikud enamasti autojuhi teenuseid. Paraku polnud sedapuhku autojuhti võtta ja nii tuli autojuhi rolliga leppida...
Aga põhjust nurisemiseks pole ka Mulsanne’i roolis, ehkki esialgu lööb sealne virvarr silmade eest kirjuks. Kange tahtmine oli kõik armatuurlaua nupud kokku lugeda (nende kõigi otstarbe selgitamiseks poleks aega niikuinii jätkunud), aga et ka sõiduaeg oli piiratud, ei saanud väärtuslikke minuteid sellele raisata.
Armatuurlaua „kellad” on lausa ootamatult lihtsad, ei mingit Audi TT või Volkswagen Passati stiilis digitaalset tingelingi. Seost Volkswageni kontserniga Mulsanne eriti ei reeda – vaid kojameeste kangi loogika tuleb VW omanikule koduselt tuttav ette. Spidomeetri osuti käib millegipärast „tagurpidi”, kusjuures 330 km/h-ni ulatuv skaala ei ole sel autol mitte poosetamise pärast – Mulsanne’i maksimaalkiirus ulatubki 305 km/h-ni.
Hiiglaslik esiots koos Bentley logoga toovad silme ette klassikalised Bentleyd eelmise sajandi esimesest poolest. Selles osas on vahe nn tavalisemate Continentalite ja Flying Spuridega tohutu ja ehkki Mulsanne ei küüni oma eksklusiivsuselt päris Rolls-Royce’i tippmudeliteni, on ometi tegu ühega tänase automaailma absoluutsetest tippudest.
Sõites unub peagi, et Mulsanne on enam kui 5,5 m pikkune on. Auto manööverdab kindlalt ja ainsaks mureks on lubatud piirkiiruses püsimine – suur auto ja ülivõimas jõuallikas on kombinatsioon, mis tavapärase kiirustaju kähku segadusse ajab.
Audiogurmaanide lemmikuks on kindlasti Mulsanne’i audiosüsteem – justkui ratastel kontserdisaal! Eelmise sõitja muusikaeelistuseks olnud Hit FM tundus selles kontekstis kuidagi kohatu ja nii möödus ülejäänud sõiduosa Klassikaraadio saatel. Teine alternatiiv olnuks muidugi vaikust kuulata – kui autos vaikusest üldse rääkida saab, siis Mulsanne’i puhul kohe kindlasti, sest seda katkestasid vaid järsemal gaasipedaali surumisel mootoriruumist kostvad V8-möiratused.
Ning gaasipedaali surumisel peab ettevaatlik olema! Hobujõud hobujõududeks (537 on seejuures vägagi muljetavaldav arv – kuniks me kahe ülejäänud Bentleyga lähemat tutvust polnud teinud), aga et momendinäitajaks on Bentley välja hõiganud sellise arvu nagu 1100 Nm ja seda juba 1750 Nm juures, on päris selge, et 100 km/h saavutamiseks kuluvasse 4,9 sekundisse tuleb tõsiselt suhtuda – see number ei ole seal vaid numbri enese pärast! Kui kiirendada tavaautodelt tuttava ca 10 sekundini, on spidomeetril juba ammu sellised numbrid, mis meie oludes kindlasti jalameheks jäämist tähendavad. Nii tuligi maksimaalkiiruste tagaajamine erinevalt mõne aasta tagusest Bentleyga sõidust Saksamaa autobahnil sel korral ära jätta...
Kogu selle pea 2,7 tonni liigutamine nõuab muidugi ka vastavat tasu – autot järgmisele sõitjale üle andes oli ekraanil ees kulunumber veidi üle 20 l/100 km, mis ongi peaaegu tehase poolt lubatud keskmine kulunumber linnaliikluses. Aga on ka päris selge, et Mulsanne’i ostjale sellised pisiasjad, kas kütuseaktsiis kerkib 10% võrra või selle asemel hoopis kütusehinda kahekordistatakse, korda ei lähe.
Ja lõpuks ka hinnast – ehkki ka see on tõenäoliselt teema, mis Mulsanne Speedi ostjat eriti ei huvita. Kui koonerdada, saab sellise auto kätte „juba“ 272 200 euroga, kusjuures teadmiseks – makse pole siia veel sisse arvestatud. Eestis teatavasti autondust (veel) täiendavalt ei maksustata – nii et lisades 20% käibemaksu, saame ei rohkem ega vähem kui 326 640 eurot. Ja kui kogu sellele ilule veidi lisavarustust juurde panna (lisavarustuse lehelt leiab näiteks 2433 naela maksva adaptiivse kiirushoidiku, 2045 naela maksva katuseluugi, 3570naelase spetsiaalvärvi jne), siis ronis konkreetse auto lõpphind pärast kõikide lisade kokku lugemist, hinna eurodesse ümber arvutamist ja käibemaksu juurde arvamist sellisesse kõrgusse nagu 404 595 eurot... Aga taas – ilmselt ei ole sellistes mõõtkavades mõeldes enam olulist vahet, kas 100 000 eurot siia- või sinnapoole, sest kel sellist autot tarvis, see selle ka ostab!

Sarnased artiklid