2016 – taas plusspoolel
Tõnu Ojala
21.02.2017

Detsember jäi juba traditsiooniliselt automüügis kõige vaiksemaks kuuks. Siiski piisas 1381 esmaregistreeritud uuest sõiduautost, et 2015. aasta tulemus ligi kümnendikuga üle lüüa.

Lõppenud 2016. aastal Eestis arvele võetud 23 078 uut sõiduautot tähistab siinse autoajaloo kõigi aegade neljandat tulemust – sellest rohkem on suudetud vaid nn buumiaastatel 2006-2008. Tollaste rekorditeni on siiski pikk maa – aastal 2007 jõuti ligi 31 000 sõiduautoni, et seejärel vaid kahe aastaga vähem kui 10 000 auto tasemeni kukkuda. Alates 2010. aastast on siinne autoäri aga tasapisi ülespoole roninud ja erandiks oli vaid 2015, mil aasta varasemale napilt alla jääda tuli.

Lisaks veidi enam kui 23 000 uuele sõiduautole võeti mullu esmaselt arvele üle 24 000 kasutatud sõiduauto. Uute autode osakaal kõigist esmaregistreerimistest taas veidi kasvas, olles nüüd ligi 49% (viimati oli vaekauss uute autode kasuks aastal 2008).

Automarkidest ei andnud ka lõppenud aastal Toyota konkurentidele vähimatki sõnaõigust. Aasta varasem esikohatulemus löödi enam kui 500 autoga ja sellele polnud kellelgi miskit vastu panna. Mõnel kuul üritas Škoda küll oma suuremale vennale vastu hakata – tulemuseks kindel teine koht.

Maanteeameti arvepidamises (vt tabeleid) kerkis kolmandaks Renault, ent siin on oma osa kindlasti Eestist välja läinud autodel ning siinseid autokaupmehi ühendava Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu (AMTEL) andmetel oli automarkidest 2016. aastal Toyota ja Škoda järel siinsel turul kolmas siiski Volkswagen (lisaks re-ekspordile tekivad kahe arvepidamise vahele „käärid“ ka tarbesõidukite ja sõiduautode vahele piire tõmmates, ent suurt pilti need siiski ei muuda).

Ehkki enamik automarke jäi lõppenud aastal plussi, leiab tabelist ka automarke, kelle tulemus aasta varasemaga võrreldes miinusmärgiga. Selles äraspidises TOPis paistavad enim silma Nissan, Hyundai, Suzuki ja Seat, samuti Fiat.

Populaarseimaks mudeliks osutus 2016. aastal pärast aastast vahet taas Škoda Octavia. Esikolmikusse mahtus ka kaks Toyota mudelit, Avensis ja Auris, aasta varasem müügihitt Nissan Qashqai taandus neljandaks.
Numbrid näitavad kõike ja... mitte midagi

Endiselt müüakse Eestis enim nn väike-keskklassi sõiduautosid, kuid nende osakaal kogumüügist on selges languses, piirdudes mullu vaid 28 protsendiga (aasta varem oli see näit 35%). Keskautod hoiavad küll II kohta, kuid nii keskmised kui väikesed linnamaasturid on oma turuosa hüppeliselt kasvatanud ja neile tihedalt kannule jõudnud.

Autode päritolumaa ei ole tänases globaliseeruvas maailmas alati üheselt määratav, ent kaubamärkide põhjal liigitades on Eesti autoostja endiselt Jaapani usku. Mullu Jaapani autode osakaal küll veidi langes, ent endiselt on Tõusva päikese maa käes enam kui kolmandik siinsest autoturust. Järgnevad veidi oma positsiooni parandanud sakslased (üle 20%) ja prantslased (16%). Tšehhide (loe: Škoda) turuosa kerkis esmakordselt üle 10%, korealased pidid leppima aga alla 8% turuosaga.

Ei tea, kas maailma vapustanud diisliskandaali mõjul või lihtsalt siinsete kütusehindade tulemusel, aga 2016. aastal kinnistas Eesti veelgi oma mainet bensiinimaana. Kui aasta varem oli bensiinimootoriga sõiduautode osakaal veidi üle 65%, siis mullu kerkis see 69% alla. Diiselautode osakaal kukkus samal ajal 33% pealt alla 28%. Märgatava hüppe tegid aga turuosa enam kui kahekordistanud bensiinihübriidid, mille osakaal küündis 3,3% tasemeni. Elektriautosid võeti mullu arvele 2 võrra enam kui aasta varem (32 versus 30), ära on aga kukkunud gaasiautod – kui 2015. aastal lisandus neid 16, siis mullu vaid 3.

Ka tarbesõidukite turul toimus 2016. aastal märkimisväärne tõus, kokku müüdi AMTELi andmetel 4972 uut tarbesõidukit, mis ületas 2015. aasta müüginumbrid 8,7% võrra. Kui detsembris müüdi enim Citroëne, siis aasta kokkuvõttes osutus edukaimaks margiks siiski Peugeot 784 müüdud tarbesõidukiga. Kaugele ei jäänud 717 müüdud autoga maha ka Citroën kolmandaks tõusis Renault 558 autoga. Veokite esikolmiku moodustasid 2016. aastal Volvo (286), Scania (261) ja Mercedes-Benz (113).

 

Ülevaatlikud tabelid 2016. aasta Eesti automüügist leiad Tehnikamaailma veebruarinumbrist.

Sarnased artiklid