2004 oli Toyota aasta
06.02.2005

Lõppenud aastal domineeris Eesti autokaubanduses Toyota, kes võttis kindla esikohta nii markide kui mudelite arvestuses. Vaatamata vahepealsele langusele kosus automüük aasta lõpus sedavõrd, et 2004. aastast saame rääkida kui kõigi aegade edukamast.

Lõppenud 2004. aasta automüük jagunes kaheks kardinaalselt erinevaks pooleks.Esmalt tabas meid Euroopa Liiduga liitumise eelne ostubuum ning seejärel nn pohmell. Sellest toibumise märke hakkas autoäri ilmutama alles aasta lõpul – pärast kevadist tõusu õnnestus taas näidata aastatagusest paremaid müüginumbreid alles novembris. Vahepealne langus oli nii suur, et tekkis juba tõsine kahtlus,kas 2003.aasta näitajateni üldse jõutakse. Lõpuks siiski jõuti (ehkki suhteliselt napilt) – kasv oli 670 autot ehk 4,2%.
Väikekeskautod on endiselt Eesti enimmüüdud autoklass, kuid nn Golfklassi populaarsus on pidevalt vähenenud. Aastatel 2000-2001 oli väikekeskautode müügi osakaal 37% kandis, 2002.aastal langes see 35,2%,2003. aastal 29,4 ja nüüd juba 27,1 protsendini. Samal ajal on meilgi jõudsalt edenenud Lääne-Euroopas enim müüdavate väikeautode soetamine – 2002. aasta 12,4% asemel räägime nüüd 19%.
Sarnasus Lääne-Euroopaga lööb välja ka selles, et nii nagu sealgi,kaotavad ka Eestis nn traditsioonilised autoklassid oma osa “uutele tulijatele” – võitjate pool on nii maastikuautod kui mahtuniversaalid. MPVdele kuulub hetkel 15,3, maasturitele 13,7% turust. Maastikuautode osas teevad ilma eelkõige nn linnamaasturid – klassi- kalisi “pärismaastureid” müüdi mullu pisut vähemgi kui aasta varem.
Nn vana hea Euroopaga võrreldes on meil siiski ka olulisi erinevusi.Aastaid on Eesti turul valitsenud mitte Euroopa, vaid Jaapani margid ning erandiks ei olnud ka 2004. Kui 2000. aastate alul kippus nende osakaal tasapisi langema (madalseis oli 2001. aastal, mil Jaapani markide osaks jäi 31% turust), siis mullu hõivasid jaapanlased koguni 37,1% siinsest sõiduautode turust.
Tagapool pidasid omavahel kõva “lahingu”sakslased ja prantslased – 2003. aastal kuulus Prantsuse autodele 23,1% turust, Saksa omadele 20,3%, 2004. aastal tuli Prantsuse autodel tänu Peugeot' ja Citroëni taandumisele leppida allajäämisega (21,4% Saksa markide 22,4% vastu).
Mitut varasemat aastat on saanud nimetada mingi konkreetse auto aastaks – Peugeot' mudelid 206 ja 307, Mazda6 jt omaks. 2004. aasta oli kahtluseta Toyota Corolla aasta. Seejuures tuli selle edu kuidagi vaikselt ja tähelepandamatult – ometi oli aasta lõpuks vahe mulluse esiauto Mazda6-ga 79 ühikut. Toyota ülekaal 2004. aastal oli sõna otseses mõttes masendav – teise koha võtnud Mazdat edestati lõpuks 647 autoga.
Seda põnevam oli võitlus kolmandale kohale ning lõpuks oli vahe 2.–5. kohani vaid 42 autot. Terve aasta hoidis kolmandat kohta Peugeot, kuid jälitajad vähendasid vahet iga kuuga ning detsembri lõpuks seda enam polnudki. Valitsenud stabiilsusele tegi ootamatu lõpu Renault, tõustes novembris Honda ette viiendaks ning vahepeal näis juba, et ohus on ka Volkswageni neljas koht.Volkswagen konkurentidele siiski seda võimalust ei andnud, tehes võimsa lõpuspurdi, mis viiendaks kukkumise asemel tõstis ta hoopis kolmandaks, mööda Peugeot'st.
Kogu 2004. aasta turuülevaadet vaata siit!

Sarnased artiklid